Blogi, sivun otsikko

Blogi

angle-left

Blogit

Ammatit tutuksi: Kurkistus puhelinmyyjän työhön

Luotsin viestintätiimiläiset saivat tehtäväkseen tutustua puhelinmyyntityöhön ja ottivat suunnan kohti Joensuun keskustassa toimivaa Eniaa.

Kävelemme Centrum- ja Metropoli-ostoskeskusten välisen kävelysillan ylitse, jonka vierestä yrityksen tilat sijaitsevat. Kellon lyödessä tasan ovi avautuu ja meitä tervehtii Kosti Mutanen, joka toimii Joensuun yksikön päällikkönä. “Te olette toimittajien näkösiä, taidatte olla siis tulossa tänne” kuuluu iloinen huikkaus ovelta. Myönnämme naurahtaen ja lähdemme uteliaina tutustumaan Enian tiloihin. 

Enialla hoidetaan Elisa-liittymien uusasiakashankintaa sekä nykyisten liittymien ja palveluiden päivittämistä. Joensuun toimipiste sijaitsee Metropolin toisessa kerroksessa ja toimitilat vaikuttavat uusilta, rennoilta ja yllättäen hieman kodikkailtakin. Ensiksi saavumme isoon eteiseen, jonne kaikki tiloihin saapuvat jättävät kenkänsä. Toimitilojen vaaleat ja uudet pinnat luovat raikkaan vaikutelman. Seinien läheltä löytyy tsemppiviestejä ja useampi tussitaulu, jonne merkitään työntekijöiden onnistumisia. Oikealta löytyy iso väljä tila yhdistettynä sosiaali- ja palaveritilaan, joista löytyvät monipuoliset välineet niin taukojen kuin koulutuksien ja kokouksienkin pitämiseen. 

Työntekijät työskentelevät omilla pisteillään avokonttorissa, joka kuuluu yleisenä puheensorinana. Juttelemme Mutasen kanssa alustavasti suunnitelmista ja tapaamme Paavo Smolanderin, joka lupautuu haastateltavaksi. Haluamme selvittää millaista on työskennellä puhelinmyyntityössä, koska Enia rekryää tällä hetkellä työntekijöitä ja osallistuu Luotsissa syyskuun lopussa järjestettävään Työtä-tapahtumaan. Siirrymme yhdessä tuumin erilliseen hiljaiseen palaverihuoneeseen ja alamme järjestelemään paikkoja haastattelua ja kuvauksia varten.

Työntekijän näkökulmasta

Paavo Smolander kertoo tulleensa Enialle ilman työkokemusta ja on nyt työskennellyt yrityksessä kolme ja puoli vuotta. Tyypillisesti Enialla työskennellään työnimikkeellä asiakkuus- ja myyntineuvottelija, jota Smolanderkin käyttää. Hänen työnsä pyörii pitkälti myynnin ympärillä, jonka kehittymistä yritys tukee tarjoamalla työntekijöilleen säännöllisiä koulutuksia. 

“Täällä ei sillä lailla katota, että ootko uus tekijä alalla vai ootko tehnyt töitä pidempäänkin. Saat hyvän koulutuksen ja opit myyntityön taitoja, mikä kantaa pidemmällekin.” Paavo kuvailee muutamia puhelinmyyntityön etuja.

Smolander kokee, että tässä työssä parasta ovat säännölliset työajat, hyvä työporukka ja myyntitaitojen oppiminen. Hän kokee viihtyvänsä hyvässä työporukassa, jossa on helppo heitellä vitsejä työn lomassa. Työaikoihin hän lisää, että töitä tehdään arkisin aamusta iltapäivään ja viikonloppuja voi tehdä halutessaan. Näin omaakin aikaa jää hyvin työn lisäksi.

Smolander kertoo kohtaavansa toisinaan puhelintyötä epäileviä henkilöitä, mutta viimeistään tilinauhan näyttäminen saa epäilijät toisiin ajatuksiin. Enialla on TES:n mukainen tuntipalkka, jonka päälle saa bonuksia myynnin mukaisesti. Smolander korostaa, ettei tämä työ ole helppoa ja sen oppii vain tekemällä. Siinä vaaditaan sitkeyttä ja malttia, jotta työ alkaa sujumaan. 

“Siitä rohkaistuu ja oppii muita yleisiä taitoja - joita tulevaisuudessa moni työnantaja arvostaa.” Paavon esimies Kosti Mutanen lisää.

Puhelintyö osana urapolkua - luotsilaisten kokemuksia 

Myös monella luotsilaisella on kokemusta myynti- ja asiakaspalvelutyöstä, jota tehdään puhelimitse. Luotsin duuniagentti Niina Pippuri, viestintäkoordinaattori Anne-Maria Kankaisto ja viestintätiimissä toimiva kirjoittaja kertovat kokemuksiaan. Heistä jokainen kokee niiden olleen tärkeä askel omalla uralla.

Puhelinmyyntityö kasvattaa

Duuniagenttina toimivalla Niina Pippurilla on monipuolista kokemusta asiakaspalvelun ja myynnin saralta. Hän on toiminut muun muassa ajanvaraajana, face-to-face -myyjänä ja esimiehenä puhelinmyyntityössä - sekä ollut tunnettujen firmojen toiminnassa mukana, kuten Elisalla ja Osuuspankkikeskuksella.

Pippuri kertoo olleensa nuorempana ujo ja arka. Hänen oli hankala löytää sopivaa työtä opintojen oheen tehtäväksi ja päätyi puhelinmyyjäksi varainhankintaan, vaikkei edellä mainitut piirteet tätä uravalintaa aluksi puoltaneetkaan. Kun hän lähti haastamaan itseään ja otti puhelimen käteensä, ujous ja arkuus alkoivat väistymään. Samalla aiemmin piilossa ollut rohkeus pääsi kasvamaan ja puhelahjat tulivat esiin. Pippuri hoiti ensimmäisen työnsä hyvin ja eteni liittymämyyntiin - josta puolestaan pääsi siirtymään numeropalveluun.

“Siinä joutui kohtaamaan niin paljon haastavia asiakastilanteita, etten mie voi parempaa koulua keksiä. Miten voit ne (tilanteet) ammattitaidolla hoitaa ja ettei sen hetkinen olotila näy asiakkaalle. Sen jälkeen on ollut paljon helpompi esiintyä ja olla yleisön edessä.” Niina kertoo huomioitaan uraansa liittyen.

Pippuri kertoo esimiestyössä huomanneensa, että introvertit pärjäävät puhelinmyyntityössä hyvin - joskus paremmin kuin ekstrovertit. Introverteilla on taito kuunnella, joka voi toimia hyvänä motivaattorina asiakkaalle. Hän huomauttaa perään, että puhelinmyynnissä tarvitaan kuitenkin hyvää paineensietokykyä, sillä työssä erityisesti korostuvat myyntialan tulospaineet. Duuniagentti antaakin vinkiksi, että puhelinmyyntityötä pohtiessa kannattaa huomioida mainitaanko kyseessä olevassa paikassa työehtosopimusta ja myydäänkö tuotetta, joka asiakkailta löytyy entuudestaan. Kun ne asiat on kunnossa, on hyvät lähtökohdat edetä kohti omaa uraa.

Asiakaspalvelutyötä maailmalla

Pitkään asiakaspalvelun parissa työskennellyt Luotsin viestintäkoordinaattori Anne-Maria Kankaistotutustui alaan osa-aikaisena puhelinmyyjänä AMK-opintojen ohella. Hän on päässyt tekemään kansainvälistä työtä mielenkiintoisissa yrityksissä ja on toiminut muun muassa myyjänä, tiimiesimiehenä ja osastopäällikkönä asiakaspalveluympäristöissä. Lisäksi hän on ollut mukana kehittämässä asiakaspalvelua tunnetuille brändeille kuten Louis Vuittonille ja Nespressolle.

“Asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaitoja tarvitaan melkein työssä kuin työssä. Jos on valmis astumaan oman epämukavuusalueen ulkopuolelle, on alalla mahdollisuus kehittyä todelliseksi ammattilaiseksi.” Anne-Maria kuvailee.

Kankaisto kertoo asiakaspalvelun olevan monipuolinen ala, jossa voi työskennellä monessa eri roolissa. Työskennellessään ulkomailla hän huomasi, että monikansalliset yritykset ja asiakaspalvelukeskukset palkkaavat työntekijöitä useammasta maasta samaan toimipaikkaan. Tällöin suomen kielellä voi pärjätä hyvin vaikka työpiste olisikin fyysisesti ulkomailla. Kankaisto kertoo tästä olleen hyötyä monella mittapuulla:

“Olen päässyt kehittämään kielitaitoani ja johtamaan monikulttuurisia tiimejä. Asiakaspalvelu- ja myyntityöstä kertyneestä osaamisesta ja henkisestä pääomasta on ollut myöhemmin hyötyä niin oman yrityksen pyörittämisessä kuin nykyisessä työssäni viestinnän parissa.”

Ala kehittyy ja haastaa pinttyneitä mielikuvia

Kirjoittajan ensimmäinen työkokemus on puhelinmyyntityöstä, josta jäljelle jäi lähinnä huono muisto. Kokemus vastasi niitä mielikuvia, joita monella puhelinmyyntityöstä ehkä löytyykin:

“Tästä asetelmasta johtuen lähdin hieman epäilevin mielin tutustumaan uudestaan puhelinmyyntityöhön. Epäilys pysyi alussa, mutta alkoi laantumaan vierailun aikana. Pääsin yllättymään, sillä työntekijöistä on alettu aidosti pitämään huolta - Eniassa vallitseva tunnelma oli rento ja hyväntuulinen. Esimies selkeästi tunsi työntekijänsä ja oli mukana auttamassa arkisissa asioissa. Lisäksi haastateltu työntekijä uskalsi puhua asioista oikeilla nimillään kaikkien keskellä - se kertoi luottamuksesta.” 

“Tätä tekstiä varten tein taustatyötä, tutustuin aiheeseen ja kuulin monia kokemuksia. Uusin silmin katsominen voi avartaa mieltä ja ja muuttaa taustalta löytyviä vanhoja mielikuvia. Jos sille vain antaa mahdollisuuden.”

Katso video Enialta  Luotsin Youtubesta

Työtä-rekrytapahtuma keskiviikkona 30.9. kello 13-16 Luotsilla

Ota työnhakuasiakirjasi mukaan ja tule työhaastatteluun! Tapahtumassa käsihygienia ja turvavälit ovat otettu huomioon. Lisää tietoa löytyy Facebookin tapahtumasta

Työtä-tapahtumassa haastattelemassa ovat:

Attendo, Barona, Enia Oy, Lassila & Tikanoja Oyj, Opset Oy, Ouneva Group, PKO, Polkka ja Terveystalo.

Haastatteluajan voit varata etukäteen 

  • Luotsin infosta: Kauppakatu 29 (avoinna arkisin 10-17)

  • Puhelimitse/WhatsApp: 050 470 6553

  • Luotsin nettisivujen chatista

Teksti: Sanna Hyvönen

Lisää kommentteja

Lisää blogeja.

Luotsin monipuoliset palvelut tutuiksi

Luotsin viestintätiimi lähti jututtamaan Luotsin palvelukoordinaattoreita, jotka vastaavat...

Yrityskuiskaajat liikkeellä: Kuntokikka Oy

Yrityskuiskaajat –kampanjan tiimoilta pääsimme haastattelemaan pitkän linjan ryhmäliikunnan...

YHTEYSTIEDOT

Kauppakeskus Centrum
Kauppakatu 29

Avoinna ma–pe 10–17
050 470 6553
luotsi@joensuu.fi

Palautetta yrittäjiltä

Kauppakatu 29, Joensuu

Sivu arviointi ja palaute