Luotsi Joensuu streamasi YouTubessa livenä 23.2.2022 Intohimosta ammatti -webinaarin. Webinaarin verkkoyhteysongelmien vuoksi tarjoamme nyt blogin puolella koosteen webinaarissa käydyistä keskusteluista.
Kohtaloa ei ole määritetty. Sen me määrittelemme ihan itse, omilla valinnoilla, pyrkimyksillä, tavoitteilla ja intohimoilla. Yhteiskunta voi toki työntää valmiiksi toivottuihin suuntiin elämässä eteenpäin, mutta ensimmäinen askel tuntemattomaan on astuttava itse. Ajaudutko virran mukana koulutusvesiputouksesta työllistymiskurimukseen vai rantaudutko kenties kartoittamattomalle seudulle luomaan omaa unelmaasi? Pääasia on, ettei jää ulapalle.
Tero’s Garagen viritetyt vehkeet
Liperin Puromäellä sijaitseva Tero’s Garage on täynnä kaikenlaista amerikkalaista vintagetavaraa toimiston kiiltävistä pokaaleista viehättäviin ruokabaarimainoksiin merkkinä nopeiden autojen ja nopeamman rockabillyskenen pölyn peittämästä menneestä aikakaudesta. Useat autonrungot odottavat muutosta ajettavaksi silmänruoaksi. Kaikki on täällä paikoillaan, aivan kuin pitääkin. Tero Niemeläinen ojentaa avaimet kuskeille.
Tero’s Garagessa kunnostetaan, huolletaan ja muunnellaan vanhoja autoja, mutta Teron intohimona on muuttaa asiakkaan auto sellaiseksi, joka ei vastaa välttämättä alkuperäistä, mutta on uniikki, asiakkaan haave. Autoprojekteissa pitäisi olla aina jonkinlainen juttu; sielu, joka erottaa sen liukuhihnatyöstä. Muutos ei tapahdu väkisin, vaan on kuin sen olisi pitänyt aina ollakin näin.
Teron ura alkoi lapsuudesta maatilalla, jossa hän on pyörinyt noin 35 vuotta, ja isänsä maanrakennusfirman kautta kaivinkoneiden, kuorma-autojen, traktorien ja maanrakennuskoneiden huolto tuli tutuksi. Armeijan hän kävi kuljetuspuolella, ja onpa hän ollut työkaluntekijänä ja koneistajanakin. Koneiden kanssa hän on siis pelannut koko ikänsä, mutta autot ovat olleet intohimona 15-vuotiaasta asti veljen auton parissa, ja autot muuttuivat lopulta työksi. Heti täysi-ikäisenä oli hankittava ajokortti, valmis auto vain kerran, koska muut hän tekee itse – vaimolleenkin syntymäpäivälahjaksi näyttelyitä nähneen Chevrolet Stepsiden vuosimallia 1956.
Harrasteautoilijan elämäntyylissä Teroa kiinnostaa samanhenkiset piirit, joiden kanssa voi vaihdella ideoita ja vertailla aikaansaannoksia, erityisesti näyttelyissä. Ideat vaihtuvat myös työpaikalla käsistään kätevän pojan ja työkaverin kanssa. Kaikki autonkorjaukseen liittyvät taidot heiltä löytyvät aina hitsauksesta maalaukseen ja sähköpuoleen, mutta verhoilussa kannattaa kääntyä jonkin muun tahon puoleen. Kunnostusyllätyksiä riittää, ja Tero’s Garage pyrkii dokumentoimaan kunnostusprosessin kaikki vaiheet asiakkaalle. 200-neliöinen autotalli on käymässä liiketilansa puolesta pieneksi kolmelle, joten Tero aikoo osastoida elokuussa Garagessa kaikki paikoilleen.
Autoasioissa Terolle voi laittaa sähköpostia, soitella tai tulla ihan paikan päälle juttelemaan, nykäisemään autonäyttelyssäkin hihasta. Firmalla on myös oma Instagram. Tero’s Garagen käsittelyssä Luotsinkin oma promo-Lada (vm. -88) pääsee pakonopeuteen.
Joman nuori pesäpallolupaus
Joensuun Mailassa eli Jomassa linjapelaajana työskentelevä Konsta Kettunen kokeili ja harrasti viiden vanhana vähän kaikkia lajeja 15-vuotiaaksi asti, pääasiassa pesäpalloa ja jääkiekkoa sen rinnalla vuodenajan mukaan. Vuotta myöhemmin pesäpallo valikoitui ykköslajiksi ja työksi, jona hän on urheilulajia pitänyt. Jääkiekkoonkin olisivat rahkeet riittäneet, mutta nuoruusvuosina olisi pitänyt vaihtaa lätkän perässä kaupunkia ja koulua, koska siihen aikaan Joensuussa ei Konstan mukaan ollut niin hyvä jääkiekon junioripuoli. Peliväline vaihtui siis valmentajan ehdotuksesta kiekosta palloksi, ja Joman juniorisopimus solmittiin.
Sopivaan joukkueen valikoituminen on Konstan mukaan aina itsestä kiinni; poikkeuksena edustusjoukkue, johon ei itse noin vain ilmoittauduta. Ammatikseen pelaavat pyydetään hommiin, mutta sitä ennen aloite on tehtävä itse. Joukkuetta voi vaihtaa, jos ei junioritaso ole omasta mielestä riittävän kova, tai hakea urheilulukioon.
Vaikka urheilu usein mielletäänkin harrastukseksi, Konsta Kettunen on ammatiltaan työsopimuksella ja ympärivuotisella kuukausipalkalla varustettu pesäpalloilija ja urheilija. Pelaajan taso vaikuttaa myös työehtoihin, eikä pesäpallon parissa välttämättä pääse rahoiksi kuin jääkiekossa ammattilaistasolla. Ykköskokoonpanoon kuuluvalla porukalla on kyllä kuukausipalkka ja työsopimus, mutta 80 % Konstan joukkueesta myös opiskelee ja on talvisin muissa töissä. Hän arvioi noin parinkymmenen pelaajan elättävän itseään yksinomaan pesäpallolla.
Pesäpalloilijan työarki ei ole pelkkää otteluputkea; treenejä on yleensä kahdesti päivässä ja lauantaina yksi, sunnuntai on vapaata. Viikoissa voi olla paljonkin vaihtelua, kun harjoitusohjelmaa ja -suunnitelmaa mietitään. Talvikausi tuntuu hänestä välillä puuduttavan pitkältä, mutta siinä ehtii tehdä jotain muuta. Vaikka silloin olisikin hiljaisempaa, pitää Konsta silti itseään päivittäin huippu-urheilijana ja työtään elämäntapana.
Joensuun Maila on markkinoinut itseään viime aikoina vahvasti ja ollut esillä monessa mediassa. Joensuun pesäpallokulttuuri elääkin uutta renessanssia, kun Joman entinen toimitusjohtaja haki Yhdysvalloista vaikutteita elämyksellisiin ottelutapahtumiin. Julkisuudesta Konsta ei ole niinkään sitä mieltä, että olisi antanut kasvonsa Jomalle, eikä hän ajattele asiaa siltä kantilta muutenkaan, mutta kyllä häneltä kysellään, miltä joukkueessa pelaaminen tuntuu. Kuten Konsta kertookin, parasta urheilijana olemisessa on itse pelaaminen ja tunne, jota ei muualta saa, suoranainen intohimo.
Joman tulevan pelikauden runkosarjojen olisi tarkoitus alkaa koronavuosien viivästymisten jälkeen toukokuussa jatkuen elokuun pudotuspeleihin syksylle. Konstan voi jatkossakin yhyttää pelikentiltä.
Lue koosten jatko-osa TÄÄLTÄ!
Teksti: Juha Kuosmanen Kuva: Mika Salmi