Blogi, sivun otsikko

Blogi

angle-left

Blogit

Kohtaamisen uudet kanavat

Ei ole sattumaa, että Luotsin vihreä logo muistuttaa karttasovelluksista tuttua, sijaintia tarkoittavaa symbolia. Luotsi on lunastanut paikkansa matalankynnyksen kohtaamispaikkana, josta löytyy palveluja sekä työnhakijoille, alanvaihtajille ja koulutukseen suuntaaville joensuulaisille, että osaavaa työvoimaa etsiville yrityksille. Elokuussa 2019 vietettyjen avajaisten jälkeen Luotsin duuniagentit ovat hoitaneet tuhansia asiakastapaamisia, tiloissamme on käyty satoja työhaastatteluja ja monen työnantajan ja työntekijän ensikohtaaminen on tapahtunut Luotsissa.

Ihmisten kohtaaminen onkin alusta saakka ollut Luotsin toiminnan ydin. Palaute on ollut selkeää: Se, että joku on aidosti kiinnostunut, kuuntelee ja näkee potentiaalin silloinkin, kun itsellä on suunta hukassa, on monen asiakkaamme mielestä ollut kaikkein arvokkainta.

Tämän hetken tilanteessa, jossa koronaviruksen leviämistä ehkäisevät toimet ja rajoitteet vaikuttavat kaikkien suomalaisten arkeen, myös Luotsin on löydettävä uusia toimintatapoja asiakkaiden kohtaamiseksi. Kun joudumme ottamaan fyysistä etäisyyttä, on helppo huomata, miten moni päivittäinen asia perustuu kohtaamisiin, vuorovaikutukseen toisten ihmisten kanssa. Kuvittele itsesi linja-autoon, kahvilaan, lähikauppaan, kirjastoon, kuntosalille, virastoon, ostoskeskukseen, teatteriin, luennolle, lääkärin vastaanotolle tai kotikaupunkisi kaduille ja poista mielikuvastasi muut ihmiset. Mieti, minkä alojen ammattilaisten työpanosta arkielämäsi pyörittämiseen vaaditaan? 

Poikkeuksellinen tilanne on heittänyt epävarmuuden varjon työelämän ylle. Lomautukset, irtisanomiset ja yrittäjien huolet toimeentulosta ovat todellisuutta. Yhteiskunnan kannalta kriittisissä ammateissa työskentelevät asettavat itsensä haavoittuvaan asemaan, jotta peruspalvelut säilyvät myös kriisin aikana. Ovia suljetaan, tapahtumia perutaan. Voisimmeko kuitenkin lamaantumisen, linnoittautumisen ja kaiken perumisen sijaan löytää yhdessä tien vastata toimintaympäristömme muutoksiin? Tilanteessa, jossa monella on huoli työllisyystilanteesta ja toimeentulosta, haluamme luoda yhdessä uudenlaista kohtaamisen kulttuuria ja tuoda palvelumme asiakkaidemme luo, vaikka sinne kotisohvalle. Kun palveluja lähdetään siirtämään verkkoon, on olennaista, että palvelujen keskiössä on edelleen ihminen.

On tärkeää, että säilymme toimintakykyisinä kriisin läpi. Meidän on nopeasti otettava haltuun virtuaaliympäristöjä ja etäyhteyksiä, jotta kohtaamiset voivat jatkua. On otettava harppaus kohti tulevaisuuden työtä. Luotsissa on edelleen ihminen tavattavissa - livenä tai linjoilla - Haluamme olla joensuulaisten tukena matkalla muutoksista kohti mahdollisuuksia. Haluamme tuottaa monikanavaisia palveluja, joiden avulla voimme yhdessä valmistautua tulevaisuuteen, sillä elämä - työelämä mukaan lukien - jatkuu myös tämän jälkeen.

Luotsin duuniagentti Tarja vastaili asiakkaiden puheluihin alkuviikosta Luotsissa. 

Duuniagentit palvelevat myös etänä. Lue lisää tämän hetken asioinnista Luotsissa. Kehitämme parhaillaan asiakkaillemme verkkosisältöä muun muassa videoiden ja webinaarien kautta, pysy siis kuulolla - Kohdataan linjoilla!

Lisää kommentteja

Lisää blogeja.

Duuniagentti voitti vastavalmistuneen luottamuksen: yhdessä kohti työelämää

21-vuotias Anni Kälkäjä työllistyi kokoonpanotehtäviin Exel Composites Oyj:n tehtaalle...

Työnhakuvinkit Kotisohvalle!

Kiinnostaisiko sinua parantaa työllistymismahdollisuuksiasi kotoa käsin? Poikkeusolojen aikana...