Ei ole sattumaa, että Luotsin vihreä logo muistuttaa
karttasovelluksista tuttua, sijaintia tarkoittavaa symbolia. Luotsi on
lunastanut paikkansa matalankynnyksen kohtaamispaikkana, josta löytyy
palveluja sekä työnhakijoille, alanvaihtajille ja koulutukseen
suuntaaville joensuulaisille, että osaavaa työvoimaa etsiville
yrityksille. Elokuussa 2019 vietettyjen avajaisten jälkeen Luotsin
duuniagentit ovat hoitaneet tuhansia asiakastapaamisia, tiloissamme on
käyty satoja työhaastatteluja ja monen työnantajan ja työntekijän
ensikohtaaminen on tapahtunut Luotsissa.
Ihmisten kohtaaminen onkin alusta saakka ollut Luotsin toiminnan
ydin. Palaute on ollut selkeää: Se, että joku on aidosti kiinnostunut,
kuuntelee ja näkee potentiaalin silloinkin, kun itsellä on suunta
hukassa, on monen asiakkaamme mielestä ollut kaikkein arvokkainta.
Tämän hetken tilanteessa, jossa koronaviruksen leviämistä ehkäisevät
toimet ja rajoitteet vaikuttavat kaikkien suomalaisten arkeen, myös
Luotsin on löydettävä uusia toimintatapoja asiakkaiden kohtaamiseksi.
Kun joudumme ottamaan fyysistä etäisyyttä, on helppo huomata, miten
moni päivittäinen asia perustuu kohtaamisiin, vuorovaikutukseen
toisten ihmisten kanssa. Kuvittele itsesi linja-autoon, kahvilaan,
lähikauppaan, kirjastoon, kuntosalille, virastoon, ostoskeskukseen,
teatteriin, luennolle, lääkärin vastaanotolle tai kotikaupunkisi
kaduille ja poista mielikuvastasi muut ihmiset. Mieti, minkä alojen
ammattilaisten työpanosta arkielämäsi pyörittämiseen vaaditaan?
Poikkeuksellinen tilanne on heittänyt epävarmuuden varjon työelämän
ylle. Lomautukset, irtisanomiset ja yrittäjien huolet toimeentulosta
ovat todellisuutta. Yhteiskunnan kannalta kriittisissä ammateissa
työskentelevät asettavat itsensä haavoittuvaan asemaan, jotta
peruspalvelut säilyvät myös kriisin aikana. Ovia suljetaan, tapahtumia
perutaan. Voisimmeko kuitenkin lamaantumisen, linnoittautumisen ja
kaiken perumisen sijaan löytää yhdessä tien vastata
toimintaympäristömme muutoksiin? Tilanteessa, jossa monella on huoli
työllisyystilanteesta ja toimeentulosta, haluamme luoda yhdessä
uudenlaista kohtaamisen kulttuuria ja tuoda palvelumme asiakkaidemme
luo, vaikka sinne kotisohvalle. Kun palveluja lähdetään siirtämään
verkkoon, on olennaista, että palvelujen keskiössä on edelleen ihminen.
On tärkeää, että säilymme toimintakykyisinä kriisin läpi. Meidän on
nopeasti otettava haltuun virtuaaliympäristöjä ja etäyhteyksiä, jotta
kohtaamiset voivat jatkua. On otettava harppaus kohti tulevaisuuden
työtä. Luotsissa on edelleen ihminen tavattavissa - livenä tai
linjoilla - Haluamme olla joensuulaisten tukena matkalla muutoksista
kohti mahdollisuuksia. Haluamme tuottaa monikanavaisia palveluja,
joiden avulla voimme yhdessä valmistautua tulevaisuuteen, sillä elämä
- työelämä mukaan lukien - jatkuu myös tämän jälkeen.
Luotsin
duuniagentti Tarja
vastaili asiakkaiden puheluihin alkuviikosta Luotsissa.
Duuniagentit palvelevat myös etänä. Lue lisää tämän
hetken asioinnista Luotsissa. Kehitämme parhaillaan
asiakkaillemme verkkosisältöä muun muassa videoiden ja webinaarien
kautta, pysy siis kuulolla - Kohdataan linjoilla!