Otsikko on ensimmäinen asia jonka työnantajat tai verkostosi
näkevät. Tuo innostuksesi tai ominaisuutesi esille.
Esimerkki: Jos olet vasta valmistunut niin anna
motivaation näkyä tai voit myös kertoa ominaisuuksistasi missä olet
parhaimmillasi. "Paperit kourassa, työelämä edessä"
2. Hissipuhe ("About")
Lyhyt esitely tiivistää ydinosaamisesi ja toimii hyvänä
hissipuheena itsestäsi. Sen perusteella herätät rekrytoijien
mielenkiinnon, kertomalla mikä sinua eniten motivoi.
Esimerkki:
"Olen valmistunut
tradenomiksi ja minulla on
palo päästä kehittymään
HR-asiantuntijana. Minulle
alassa on kaksi asiaa, jotka
erityisesti motivoivat
minua. Ensimmäinen on
ihmiset. Ihmiset asiakkaina
taitoineen ja
ominaisuuksineen, joille
oikean paikan löytäminen
sopivaan yritykseen on
kiehtovaa. Toinen on
menestyminen. Menestyminen
siinä, että yritykset saavat
sitä osaamista ja palvelua,
mitä he hakevat ja minä
kehityn työssäni
todelliseksi
ammattilaiseksi. Anna sinä
minulle mahdollisuus kasvaa
yrityksessäsi, sinä saat
minusta yrityksesi tulevan avainhenkilön."
3. Lähestyttävät kuvat
Kuva tekee profiilista inhimillisen ja helposti lähestyttävän.
Valitse mieluiten itsestäsi selkeä ja luonnollinen kasvokuva, josta
sinut tunnistetaan. Vältä some-kanavista tuttuja selfie tai
kaverikuvia. Kansikuvana voit käyttää graafista taustakuvaa, joka
viittaa esimerkisi omaan työhösi tai intohimoosi.
Vinkki: Jos et ole itse syntynyt graafiseksi
suunnittelijaksi tai valokuvaajaksi, niin ainahan voit kysyä kaveria
apuun. Voit myös hyödyntää ilmaisia graafiseen suunnitteluun
tarkoitettuja verkkosivustoja, joista löytyy myös ilmainen
kuvapankki. Esimerkkinä
www.canva.com
4. Kokemustaustasi
Kokoa lista työ- ja opiskeluhistoriasta, jotka tuottavat lisäarvoa
profiiliisi ja mistä olet oikeasti ylpeä. Kuvaile muutamalla
lauseella niitten sisältöä ja käytä "media" -osiota
töittesi tai saavutuksiesi linkkaamiseen. Nämä voivat olla kuvia,
videoita, mainoksia, lehtijuttuja, sosiaalisen median profiileja tai
mitä tahansa omia tuotoksiasi tai projekteja, joissa olet ollut mukana.
Vinkki: Jos olet tehnyt myyntiä, miten olet
täyttänyt myyntitavoitteesi. Jos olet ne huomattavasti ylittänyt,
pystytkö sanomaan paljonko tavoitteet ylittyivät esimerkiksi prosentteina?
5. Kerää suosituksia
Pyydä aikaisempia ja nykyisiä työnantajia ja kavereita lähettämään
suosittelut profiilisivuillesi. Parhaiten tämä onnistuu ensin
kehumalla heitä.
- "Skills & Endorsements" - Lisää osuvia avainsanoja
taidoistasi ja osaamisestasi. Mitkä tekevät juuri sinusta tärkeän?
Näistä jää aina julkinen jälki, kuka osaamisen on vahvistanut,
joten ovat hyvin arvostettuja LinkedInissä.
- "Recommendations"
Esimerkki:
"Pirjo on rautainen asiantuntija, joka innostuu asioista
nopeasti ja saa aikaiseksi. Rauhallisuus, ja kyky toimia
tehokkaasti on hänen ominaisuuksistaan uskomatonta. Hän luottaa
ihmisiin, joiden kanssa hän työskentelee, ja antaa heille myös
vastuuta. Olen työskennellyt Pirjon kanssa lähes neljä vuotta ja
oppinut valtavasti."
6. Työnhakutoiminto haltuun
Sivusto tarjoaa mahdollisuuden hakea lukuisia työpaikkoja. Käytä
siis hakutoimintoja ja tilaa uusia ilmoituksia alasi tai alueesi
työpaikoista. Seuraamalla yrityksiä tai työnantajia jotka oikeasti
kiinnostavat, pysyt ensimmäisten joukossa tietoisena uusista
työpaikoista. Osa työnantajista ilmoittaa työpaikoista ainoastaan
LinkedIn-palvelun kautta!
7. Jaa onnistumisiasi nöyränä
Sinun ei tarvitse jatkuvasti kehua itseäsi somessa, sillä se
saattaa alkaa näyttämään epäilyttävältä. Muista kuitenkin kertoa
asioista joissa olet kokenut onnistumisen tunteita tai mitkä ovat
toisaalta tuottaneet myös haasteita ja mitä olet niistä oppinut.
Nöyrä ja rehellinen asenne herättää luottamusta enemmän kuin jatkuva itsekehu.
8. Verkostoidu ja liity ryhmiin
LinkedIn perustuu alkuperäisen nimensä mukaisesti verkostoitumiseen
ammattilaisten kanssa. Myös entiset opiskelu ja työkaverit kannattaa
etsiä käsiin. Voit seurata myös lyhyempiä tuttavuuksia, sillä
verkostoituminen ei edellytä pitkäaikaista yhteistä historiaa. Alan
ryhmien kautta pääset verkostoitumaan myös uusiin tyyppeihin ja
oppimaan heitä kenties jotain uutta. Muista tarjota omaa
asiantuntevuuttasi myös muille ja tehdä näin vaikutuksen
mahdolliseen rekrytoijaan!
Vinkki: Jopa 80% töistä on ns. piilotyöpaikkoja,
eli paikkoja joita täytetään muulla tavalla kuin julkisella haulla.
Yleinen tapa rekrytointiin on juuri verkostojen kautta.
9. Säädä asetukset kuntoon
Henkilökohtaiset asetukset kannattaa määrittää kuntoon ja näyttää
ulospäin vain niitä tietoja, jotka ovat oleellisia. Muista myös
ominaisuus, joka määrittää oletko vapaa ja löydettävissä
työmarkkinoiden käyttöön.
Valitse henkilökohtainen URL-osoite profiiliin. Löydettävyyden
kannalta paras muoto osoitteellesi olisi www.linkedin.com/in/etunimi-sukunimi
10. Panosta myös sisällöntuotantoon
Tuottamalla omaa sisältöä, mielipiteitä tai tietämystä hurmaat myös
muut seuraajasi tai jopa tulevan työnantajasi. Seuraa myös muita
ihmisiä tai työnantajia, jotka tuottavat mielenkiintoista sisältöä,
sekä jaa niitä eteenpäin. Ajankohtaisia sisältöjä seuraamalla,
jakamalla tai tuottamalla pidät asiantuntemustasi yllä, jolla voit
tehdä vaikutuksen tulevassa työhaastattelussa.
Muuta muistettavaa:
-
Luo profiili osoitteessa www.linkedin.com ja
rekisteröidy. Palvelu on maksutonta peruskäytössä.
-
Suositus on, että teet profiilistasi julkisen, niin
helpotat löydettävyyttä.
-
Virallinen kieli on englanti, mutta jos potentiaalinen
verkostosi on Suomesta, voit harkita profiilin tekoa myös
Suomeksi. Moni suomalainen työnantaja ilmoittaa paikkojaan
täysin suomeksi LinkedInissä.
-
Työpaikat voivat olla niin sanottuja “easy apply”
paikkoja, joissa koko hakuprosessi hoidetaan alusta loppuun
LinkedInin sisällä. Näistä paikoista moni on myös sellaisia,
että ne eivät välttämättä tule muihin lähteisiin ollenkaan hakuun.
-
Mitä aktiivisempi olet Linkedinissä, sitä useammin
profiilisi nousee esiin ja näin potentiaaliset työnantajat
tavoittavat sinut.