Blogi, sivun otsikko

Blogi

angle-left

Blogit

Luotsin työnhakuvinkit kotisohvalle Osa 8

Sosiaalinen media – näyteikkuna elämääsi

Kuten viime viikon LinkedIn –postauksessa jo pohdimme, voi sosiaalinen media eli some olla helpoin ja tehokkain työnhaun kanava. Somekanavia on lukuisia ja niistä osa on puhtaasti viihteellisiä, kun taas tietyt kanavat mielletään enemmän työnhakua tukeviksi. Se, miten ja missä sosiaalisessa mediassa olemme esillä, luo tahtomattammekin omaa henkilöbrändiämme.

Tässä postauksessa Luotsin markkinointikoordinaattori Jan Rantala ja viestintäkoordinaattori Anne-Maria Kankaisto pohtivat sosiaalisen median roolia työnhaussa ja jakavat vinkkejä oman some-indentiteetin rakentamiseen.

Sosiaalinen media työnhaun tukena

Sen lisäksi että yrityksetkin ovat vahvasti esillä somessa, on työnantajan ja työntekijän kohtaaminen entistä helpompaa. Työnantajat jakavat suoraa tietoa avoimista työpaikoista, joten voit olla ensimmäisten joukossa osoittamassa kiinnostustasi tehtäviä kohtaan. Viimeistään nyt koronakriisin aikaan somesta on tullut entistä tärkeämpi kohtauspaikka.

Työnantaja ei saa ilman työnhakijan lupaa etsiä hänestä tietoa esimerkiksi Facebookista, eikä työnhakijasta googlettamalla saatuja tietoja saa käyttää työhön ottamisesta päätettäessä. On kuitenkin hyvä pohtia, millaisen kuvan itsestään antaa sosiaalisessa mediassa.

Voit kysyä itseltäsi: Jos potentiaalinen työnantaja tai tuleva työkaverisi kävisi katsomassa Facebookkiani, mitä hän löytäisi ja millaisen kuvan hän saisi minusta? Valitanko some-päivityksissäni entisestä työnantajastani oluttuoppi kädessä? Vai löytyykö profiilistani kuvia Lapin vaellusretkiltä ja jakamiani oman toimialan asiantuntija-artikkeleita? Millaista kieltä käytän päivityksissäni ja kommentoidessani toisten julkaisuja? 

Joissakin työtehtävissä sosiaalisen median tuntemuksesta ja aktiivisuudesta saattaa olla hyötyä tai sitä jopa edellytetään. Esimerkiksi markkinoinnin tehtävissä tai nuorten kanssa työskennellessä sosiaalisen median käyttö voi olla olennainen osa työnkuvaa. Mikäli koet, että Facebook tai LinkedIn profiilisi tuo työhakemukseesi lisäarvoa, kannattaa sinun jo työhakemuksessasi antaa lupa niiden katsomiseen ja lisätä vaikka ansioluetteloosi linkit profiileihin.

Vinkki: Visuaalinen ansioluettelo tai videoCV on hyvä tapa erottautua muista hakijoista. Ne tuovat mukavaa vaihtelua, mutta muistetaan kuitenkin mennä aina sisältö edellä!
http://toimistot.te-palvelut.fi/-/te-toimiston-vinkit-visuaalinen-cv-tyonhaussa
http://toimistot.te-palvelut.fi/-/te-toimiston-vinkit-videot-tyonhaussa

#rekry #duunit #työpaikat – missä kanavissa kannattaa olla esillä?

Kaikissa some-kanavissa ei tarvitse olla läsnä. Panosta kanaviin, joihin jaksat ja haluat jakaa sisältöä ja pidä profiilisi kiinnostavana pysymällä säännöllisesti aktiivisena.

  • LinkedIn on täysin työnhakuun ja työelämän sisältöön keskittynyt kanava. LinkedInissä voit tuoda esiin asiantuntemustasi ja verkostoitua, sekä löytää työpaikkailmoituksia tai tulla headhunterin löytämäksi.
  • Twitteristä löytyy paljon viihdettä, mutta voit myös osallistua sinua kiinnostavaan yhteiskunnalliseen keskusteluun, seurata oman toimialasi kuulumisia tai tuoda esiin harrastuksiasi. Twitteriä käyttävät monet työnantajat ja rekrytoijat, joten täällä voit sattumalta törmätä myös kiinnostaviin työpaikkailmoituksiin.
  • Yritykset ilmoittavat avoimista työpaikoista myös Facebookissa ja Instagramissa. Näissä kanavissa sinun kannattaa seurata suoraan sinua kiinnostavia yrityksiä tai liittyä rekry-ryhmiin. Facebookin Somerekry –ryhmässä on yli 20 000 jäsentä ja useiden eri alojen ammattilaisille on olemassa omia ryhmiä. Tsekkaa ryhmien linkkivinkit tämän kirjoituksen lopussa.
  • On työpaikkoja ilmoitettu Tinderissäkin, mutta LinkedIn, Facebook, Instagram ja Twitter ovat edelleen merkittävimpiä somekanavia työnhaun näkökulmasta.

Some -identiteetti

Identiteettisi verkossa voi olla puhtaasti ammattimainen tai yksityinen, tai näiden yhdistelmä. Mikäli haluat säilyttää henkilökohtaiset profiilisi yksityisinä, voit luoda itsellesi erillisen työprofiilin, jonka kautta voit verkostoitua ja kenties myös pitää yhteyttä työkavereihin ja asiakkaisiin. Jos luot profiilin pelkästään työn näkökulmasta, on kuitenkin tärkeää, että siinä säilyy aitous ja persoonasi näkyy.

Sosiaalinen media voi toimia myös näyttämönä osaamisellesi ja taidoillesi. Esimerkiksi taiteilijat, graafiset suunnittelijat, muusikot, urheilijat tai muut esiintyvät taiteilijat saavat sosiaalisen median kautta helposti näkyvyyttä. Työnhakemuksessa linkki blogikirjoituksiisi tai valokuviisi on helppo tapa esitellä työnäytteitä, mikäli haettavassa tehtävässä tarvitaan sisällöntuottamisen osaamista.

Säännöllinen aktiivisuus somessa auttaa some-identiteetin muodostumisessa. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana miten henkilökohtaisia asioita somessa julkaisee. Omia arvoja ja mielipiteitä voi tuoda esiin puhumalla itselleen tärkeistä asioista. Vaikka poliittista korrektiutta ei tarvitse viedä äärimmäisyyksiin, huomioi kuitenkin, millaisen kuvan annat itsestäsi, kun esität mielipiteitäsi tai osallistut keskusteluihin. Kaikki, mitä jaat somessa, viestii sinusta. Vierailu profiilissasi luo nopeasti mielikuvan sinusta. Profiilisi saattaa viestiä, että pidät matkustelusta tai luonnossa liikkumisesta, teet paljon asioita yhdessä perheesi kanssa, tykkäät juhlia tai vihaat jalkapalloa. Jakamasi sisältö saa katsojan tekemään omat päätelmänsä arvoistasi ja elämäntyylistäsi.

Vinkkejä työnhakuun somessa:

  1. Vaikka työnantaja ei saa katsoa someprofiilejasi ilman lupaa, voit sinä tutustua työnantajaan etukäteen myös somen kautta. Työnantajan someprofiileihin kannattaakin käydä tutustumassa jo ennen kuin aloitat työhakemuksen tekemisen. Tutustumalla työnantajaan etukäteen, voit tehdä työhaastattelussa paremman vaikutelman.
  2. Jos olet kipeästi vailla töitä, voit oma-aloitteisesti tehdä julkisen somepäivityksen, jossa on vapaamuotoinen hakemus esim. tekstin ja videon muodossa itsestäsi. Hyvin ja persoonallisella tavalla tehty julkaisu saa varmasti paljon tykkäyksiä, jakoja ja sitä kautta myös orgaanista näkyvyyttä.
  3. Kaikkien ei tarvitse olla aktiivisia somessa, eikä kaikkien tarvitse olla henkilöbrändäyksen asiantuntijoita. Voit itse päättää millaiset työnhakukeinot sopivat sinulle parhaiten ja luonnollisimmin. Mieluummin yksi hyvin hoidettu kanava kuin 10 huonoa.
  4. Älä kerro liikaa henkilökohtaisia asioita. Pidä mieluummin omat asiat yksityisenä ja työminäsi julkisena.

 

Someryhmät ja sivustot Facebookissa:

Facebookin ilmoitusalusta työnhaulle:
- hakutoiminto avoimiin työpaikkoihin
https://www.facebook.com/jobs/

Työtä tarjolla / Pohjois-Karjala:
https://www.facebook.com/groups/134966663767130

Hae töitä - verkostoidu - ilmoita työpaikoista - somerekry
https://www.facebook.com/groups/somerekry/

Joensuun puskaradio
https://www.facebook.com/groups/606431866073998/

Taide- ja kulttuurialan työpaikat, apurahat ja residenssit

https://www.facebook.com/groups/1421243768178214/

Avoimet työpaikat Joensuussa:
https://www.facebook.com/tyopaikat.joensuu/

Luotsin duuniagentitauttavat sinua kaikissa työnhaun kysymyksissä. Ota rohkeasti yhteyttäja varaa aika agentille!

Ensi viikon työnhakuvinkeissä pohdimme verkostoitumisen tärkeyttä ja jaamme vinkit omien verkostojen vahvistamiseen.

Lue myös aikasemmat vinkit:

  1. CV kuntoon!
  2. Motivaatiokirje, joka motivoi työnantajia kutsumaan Sinut haastatteluun.
  3. Tunnista osaamisesi, löydä vahvuutesi ja opi sanoittamaan niitä.
  4. Kirkasta tavoitteesi.
  5. Tutustu työnantajaan, se kannattaa.
  6. Onnistu työhaastattelussa
  7. LinkedIn -profiili työnhaussa

Viikottaiset työnhakuvinkit kotisohvalle voit tilata suoraan sähköpostiisi TÄSTÄ .

Lisää kommentteja

Lisää blogeja.

Luotsin työnhakuvinkit kotisohvalle Osa 7

Luotsin työnhakuvinkit kotisohvalle Osa 7: LinkedIn-profiili työnhaussa LinkedIn ...

Luotsin työnhakuvinkit kotisohvalle Osa 9

Varovaistenkin arvioiden mukaan vähintään puolet työpaikoista on piilotyöpaikkoja, eli ne...