Blogi, sivun otsikko

Blogi

angle-left

Blogit

Tuttu duuniagentti, tuttu asiakas

Työllistymistarina: "Suositusten kautta on hyvä lähteä rakentamaan luottamusta."

Duuniagentti Ekaterina Väänänen, tai tuttavallisesti Katja, hoitaa Luotsissa maahanmuuttaja-asiakkaiden asioita.  Polku suomalaiseen työelämään on kivikkoineen Katjalle tuttu, koska hän on sen myös itse kulkenut. Tämän lisäksi Katjalta löytyy erinomaiset ammatilliset valmiudet ja pitkän linjan työkokemus maahanmuuttajien työllistymistä edistävää toimintaa varten.

Katja saapui Venäjältä Suomeen 2000-luvun alussa paluumuuttajana.  Venäjällä hän oli työskennellyt koulupsykologina. Suomessa Katja kouluttautui aineenopettajaksi, ja toimi opettajana sekä opinto-ohjaajana.  Maahanmuuttajien työllistymisen parissa Katja aloitti työt jo vuonna 2006, kun hän perusti Keski-Karjalaan maahanmuuttajayhdistyksen.  Yhdistyksen tarkoituksena oli maahanmuuttajien työllistymisen edistäminen. Samansuuntaista työtä Katja tekee edelleen tänäkin päivänä Luotsissa.

Katjan asiakaskuntaan kuuluu tällä hetkellä yli 70 henkilöä.  Viikottain hänelle tulee uusia asiakkaita erityisesti puskaradion kautta. Katja onkin havainnut, että ihmisten toisilleen jakamat positiiviset kokemukset (ja käyntikortit) ovat paras tapa kontaktoida hänen asiakaskuntaa. Suositusten kautta onkin hyvä lähteä rakentamaan luottamuksellista asiakassuhdetta, joka on onnistuneen yhteistyön avain.

”On tärkeää, että asiakas tietää minun etsivän hänelle oikeaa ja hyvää polkua eteenpäin. Minulle on tärkeää olla luotettava henkilö", Katja painottaa.

Katjan asenne hänen työssään on se, että kaikille löytyy tilaa ja aikaa. Merkittävä osa hänen työstä on auttaa asioinnissa TE-toimistossa tai Kelassa. Kun asiakkaalla on hätä, niin on hyvä olla tavoitettavissa. Tällaisissa tilanteissa esimerkiksi epäselvyydeet toimeentuloon ja työllistymiseen liittyvissä käytännöissä ovat usein selvinneet Katjan avustuksella.

”Perusasiat pitää olla kunnossa: asumistuki, asuminen ja hyvinvointi. Vasta sitten asiakas jaksaa suunnitella lähteekö hän opiskelemaan, työkokeiluun vai etsitäänkö työpaikkaa.”

Maailma on pieni paikka

Voidaan sanoa, että Venäjältä Suomeen muuttaneen Natalian tie Luotsin asiakkaaksi ei ollut erityisen mutkikas. Katja oli aikaisemmin toiminut Natalian opettajana, joten vanhalle tutulle oli helppo soittaa erään työttömyyskassaan liittyvän kysymyksen yhteydessä.

”Katja ilmoitti, että jos on jotain lisäkysyttävää, niin tule meille Luotsiin ja kysy lisää. Tästä minä pääsin Katjan luo ja minusta tuli hänen asiakas”, Natalia summaa yhteen mutkattomasti sujuneen asiakkuuden alkamisen.

Natalia oli aikaisemmin työskennellyt puhtaanapitoalalla. Häneltä löytyi kodinhuoltajan ja laitoshuoltajan tutkinnot. Kiinteistöhuoltajan jatkokoulutus kiinnosti häntä kovasti, koska sitä kautta avautuisi mahdollisuus tehdä alan töitä hiukan toisenlaisissa kohteissa. Pelkkä opiskelu ei Nataliaa kuitenkaan kiinnostanut, vaan hän halusi myös tehdä niiden ohessa töitä. Katjan kanssa jutellessa selvisi kuinka tämä asia voisi järjestyä.  Pian opinnot Riveriassa käynnistyivät suunnitelmien mukaan.

Tuttu asiakas ja duuniagentti löysivät helposti toisensa.  Tuttuudesta oli myös apua Natalialle nykyisen työpaikan löytämisessä.

Luotsissa järjestettiin 2020 vuoden helmikuussa Puhtausviikot, eli puhtaanapitoalan teematapahtuma.  Tapahtumassa alan paikalliset työnantajat esittäytyivät ja tekivät rekrytointityötä. Samalla alaa tehtiin tunnetuksi siitä kiinnostuneille työnhakijoille. Puhtaanapitoviikon aikana Natalia vieraili Luotsissa Riverian opiskelijaryhmän mukana. Samaan aikaan paikalla oli myös Puhdas Ilo Oy:n edustaja. Yritys oli Natalialle entuudestaan tuttu, sillä hän oli työskennellyt siellä muutamaa vuotta aikaisemmin. Onnekkaan tilanteen sisältämä potenttiaali ei mennyt ohi Katjalta. Hän opastikin asiakaansa välittömästi tiedustelemaan työpaikkaa yrityksen edustajalta. Tämä johti varsin mutkattomasti Natalian työllistymiseen Puhdas Ilo Oy:hyn.

Uuteen työhönsä Natalia on ollut äärimmäisen tyytyväinen. Yrityskohteet ja kotisiivoukset ovat tarjonneet mieluisia työtehtäviä.  Siivousalalla hyvä työilmapiiri on myös erityisen tärkeä asia, joka löytyi myös tästä uudesta työpaikasta.

”Minusta tuntuu, että tämä on paras firma ja täällä on paras porukka!”

Tuttu asiakas, tuttu duuniagentti ja tuttu työnantaja olivat yhtälö, joka johti mieluisaan työpaikkaan. Tämä yhtälö voi vaikuttaa äärimmäisen yksinkertaiselta, sillä verkostoitumisen merkitystä ollaan hyvistä syistä  aina painotettu työelämässä. Tämä verkostojen merkitys johtuu pohjimmiltaan siitä, että ne välittävät viestiä luotettavuudesta.

Luotettavuus on Katjalle on erityisen tärkeää asia, koska hänen asiakkaiden tulee voida luottaa siihen, että häneltä saa ongelmatilanteissa oikeat neuvot.  Siksi onkin äärimmäisen arvokasta kun Natalia kokemuksensa pohjalta toteaa:

"Kyllä minä suosittelen, että jos on jokin ongelma, tai on kysymyksiä työllisyys- tai opiskeluasioissa, niin kannattaa tulla Luotsille ja kysyä Katjalta".

Luotsin duuniagentit palvelevat joensuulaisia suomen, englannin, venäjän ja ranskan kielillä.

 

Teksti: Samuli Longi

Kuvat: Jaakko Markkinen ja Mika Salmi

 

 

Lisää kommentteja

Lisää blogeja.

Luotsin työnhakuvinkit kotisohvalle Osa 10

Sitra julkaisi alkuvuodesta tutkimuksen , jossa selvitettiin...

Luotsin työnhakuvinkit kotisohvalle Osa 11

Työhyvinvoinnista puhutaan tänä päivänä paljon niin työntekijöiden ja työnantajien kuin...

YHTEYSTIEDOT

Kauppakeskus Centrum
Kauppakatu 29

Avoinna ma–pe 10–17
050 470 6553
luotsi@joensuu.fi

Palautetta yrittäjiltä

Kauppakatu 29, Joensuu

Sivu arviointi ja palaute