Duuniagentti Ekaterina
Väänänen, tai tuttavallisesti Katja, hoitaa Luotsissa
maahanmuuttaja-asiakkaiden asioita. Polku suomalaiseen työelämään on
kivikkoineen Katjalle tuttu, koska hän on sen myös itse kulkenut.
Tämän lisäksi Katjalta löytyy erinomaiset ammatilliset valmiudet ja
pitkän linjan työkokemus maahanmuuttajien työllistymistä edistävää
toimintaa varten.
Katja saapui Venäjältä Suomeen 2000-luvun alussa paluumuuttajana.
Venäjällä hän oli työskennellyt koulupsykologina. Suomessa Katja
kouluttautui aineenopettajaksi, ja toimi opettajana sekä
opinto-ohjaajana. Maahanmuuttajien työllistymisen parissa Katja
aloitti työt jo vuonna 2006, kun hän perusti Keski-Karjalaan
maahanmuuttajayhdistyksen. Yhdistyksen tarkoituksena oli
maahanmuuttajien työllistymisen edistäminen. Samansuuntaista työtä
Katja tekee edelleen tänäkin päivänä Luotsissa.
Katjan asiakaskuntaan kuuluu tällä hetkellä yli 70 henkilöä.
Viikottain hänelle tulee uusia asiakkaita erityisesti puskaradion
kautta. Katja onkin havainnut, että ihmisten toisilleen jakamat
positiiviset kokemukset (ja käyntikortit) ovat paras tapa kontaktoida
hänen asiakaskuntaa. Suositusten kautta onkin hyvä lähteä rakentamaan
luottamuksellista asiakassuhdetta, joka on onnistuneen yhteistyön avain.
”On tärkeää, että asiakas tietää minun etsivän hänelle oikeaa ja
hyvää polkua eteenpäin. Minulle on tärkeää olla luotettava
henkilö", Katja painottaa.
Katjan asenne hänen työssään on se, että kaikille löytyy tilaa ja
aikaa. Merkittävä osa hänen työstä on auttaa asioinnissa
TE-toimistossa tai Kelassa. Kun asiakkaalla on hätä, niin on hyvä olla
tavoitettavissa. Tällaisissa tilanteissa esimerkiksi epäselvyydeet
toimeentuloon ja työllistymiseen liittyvissä käytännöissä ovat usein
selvinneet Katjan avustuksella.
”Perusasiat pitää olla kunnossa: asumistuki, asuminen ja
hyvinvointi. Vasta sitten asiakas jaksaa suunnitella lähteekö hän
opiskelemaan, työkokeiluun vai etsitäänkö työpaikkaa.”
Maailma on pieni paikka
Voidaan sanoa, että Venäjältä Suomeen muuttaneen
Natalian tie Luotsin asiakkaaksi ei ollut erityisen
mutkikas. Katja oli aikaisemmin toiminut Natalian opettajana, joten
vanhalle tutulle oli helppo soittaa erään työttömyyskassaan liittyvän
kysymyksen yhteydessä.
”Katja ilmoitti, että jos on jotain lisäkysyttävää, niin tule
meille Luotsiin ja kysy lisää. Tästä minä pääsin Katjan luo ja
minusta tuli hänen asiakas”, Natalia summaa yhteen
mutkattomasti sujuneen asiakkuuden alkamisen.
Natalia oli aikaisemmin työskennellyt puhtaanapitoalalla. Häneltä
löytyi kodinhuoltajan ja laitoshuoltajan tutkinnot.
Kiinteistöhuoltajan jatkokoulutus kiinnosti häntä kovasti, koska sitä
kautta avautuisi mahdollisuus tehdä alan töitä hiukan toisenlaisissa
kohteissa. Pelkkä opiskelu ei Nataliaa kuitenkaan kiinnostanut, vaan
hän halusi myös tehdä niiden ohessa töitä. Katjan kanssa jutellessa
selvisi kuinka tämä asia voisi järjestyä. Pian opinnot Riveriassa
käynnistyivät suunnitelmien mukaan.
Tuttu asiakas ja duuniagentti löysivät helposti toisensa.
Tuttuudesta oli myös apua Natalialle nykyisen työpaikan löytämisessä.
Luotsissa järjestettiin 2020 vuoden helmikuussa Puhtausviikot, eli
puhtaanapitoalan teematapahtuma. Tapahtumassa alan paikalliset
työnantajat esittäytyivät ja tekivät rekrytointityötä. Samalla alaa
tehtiin tunnetuksi siitä kiinnostuneille työnhakijoille.
Puhtaanapitoviikon aikana Natalia vieraili Luotsissa Riverian
opiskelijaryhmän mukana. Samaan aikaan paikalla oli myös Puhdas Ilo
Oy:n edustaja. Yritys oli Natalialle entuudestaan tuttu, sillä hän oli
työskennellyt siellä muutamaa vuotta aikaisemmin. Onnekkaan tilanteen
sisältämä potenttiaali ei mennyt ohi Katjalta. Hän opastikin
asiakaansa välittömästi tiedustelemaan työpaikkaa yrityksen
edustajalta. Tämä johti varsin mutkattomasti Natalian työllistymiseen
Puhdas Ilo Oy:hyn.
Uuteen työhönsä Natalia on ollut äärimmäisen tyytyväinen.
Yrityskohteet ja kotisiivoukset ovat tarjonneet mieluisia
työtehtäviä. Siivousalalla hyvä työilmapiiri on myös erityisen tärkeä
asia, joka löytyi myös tästä uudesta työpaikasta.
”Minusta tuntuu, että tämä on paras firma ja täällä on paras porukka!”
Tuttu asiakas, tuttu duuniagentti ja tuttu työnantaja olivat yhtälö,
joka johti mieluisaan työpaikkaan. Tämä yhtälö voi vaikuttaa
äärimmäisen yksinkertaiselta, sillä verkostoitumisen merkitystä ollaan
hyvistä syistä aina painotettu työelämässä. Tämä verkostojen merkitys
johtuu pohjimmiltaan siitä, että ne välittävät viestiä luotettavuudesta.
Luotettavuus on Katjalle on erityisen tärkeää asia, koska hänen
asiakkaiden tulee voida luottaa siihen, että häneltä saa
ongelmatilanteissa oikeat neuvot. Siksi onkin äärimmäisen arvokasta
kun Natalia kokemuksensa pohjalta toteaa:
"Kyllä minä suosittelen, että jos on jokin ongelma, tai on
kysymyksiä työllisyys- tai opiskeluasioissa, niin kannattaa tulla
Luotsille ja kysyä Katjalta".
Luotsin duuniagentit palvelevat joensuulaisia suomen,
englannin, venäjän ja ranskan kielillä.
Teksti: Samuli Longi
Kuvat: Jaakko Markkinen ja Mika Salmi