Uudistunut yrityskuiskaus-kampanja
on jälleen pyörähtänyt käyntiin. Kampanjan tavoitteena on kuunnella ja
auttaa paikallisia yrittäjiä eri yritystoiminnan vaiheissa. Nyt suunta
otettiin kohti Uimaharjua, jossa pääsimme tutustumaan paikallisen
mainos- ja painotaloyrittäjän arkeen. Meitä vastassa odotti
hyväntuulinen Suvi
Sorsa, joka pyörittää
Brändpa Oy:ta. Millaista on toimia
yrittäjänä pienellä paikkakunnalla ja miten hänen matkansa
yrittäjäksi muovautui?
Yrittäjäksi kasvaminen alkoi melkein huomaamatta
Nuori Suvi Sorsa valmistui Enon lukiosta ylioppilaaksi ja jatkoi
siitä opintojaan markkinoinnin tradenomiksi. Matka yrittäjäksi alkoi
työharjoittelussa, jonka hän suoritti vasta perustetussa
koiratuotteiden erikoisliikkeessä. Sorsa sai tehtäväkseen kehittää
markkinointimateriaaleja yritystoimintaansa vasta aloittelevalle
yritykselle. Yrittäjä toteaa, että oli silmiä avaava kokemus päästä
seuraamaan yrityksen ja markkinoinnin luomista ihan yrityksen
alkutaipaleelta lähtien.
Tuolloin Sorsan tehtävät keskittyivät pitkälti markkinoinnin
luomiseen ja myyntiin. Hän laittoi merkille, että tietyt asiat oli
tehty aika vaikeiksi aloittaville yrittäjille - tähän kuului
esimerkiksi yrityksen visuaalisen ilmeen luominen ruohonjuuritasolla.
Isoilta mainostoimistoilta apua olisi saanut, mutta pienen yrityksen
rahalliset resurssit eivät saattaneet riittää toivottuun
lopputulokseen saakka.
"Hyvin paljonhan yrittäjät tarvii konkreettista apua ja
tavaraa. Sitä, et se tavara tai vaikkapa facebook-mainos ois
konkreettinen työkalu - laadukas ja heidän näköinen.” Suvi
tarkentaa tekemäänsä huomiota aloittavan yrittäjän näkökulmasta.
Harjoittelun päätteeksi Sorsa sai työpaikan yrityksestä ja vaihtoi
tradenomiopinnot yo-merkonomin opintoihin. Ajatus omasta
yrittäjyydestä alkoi kyteä Sorsan mielessä ja kun työ edellisessä
paikassa oli saatu päätökseen, Sorsa suoritti yrittäjän
ammattitutkinnon opinnot. Opintojen ohessa hän kehitti omaa
yritysideaansa. Toiminnan pyörittäminen pääsi käyntiin vuonna 2016,
kun hän perusti 23-vuotiaana kotipaikkakunnalleen mainostoimisto
Brändpa Oy:n.
Alussa yritystoiminta keskittyi graafiseen suunnitteluun ja
tuotteiden välittämiseen asiakkaille. Toiminta lähti kasvamaan siinä
määrin, että ensimmäisen toimintavuoden aikana yritykselle hankittiin
omat laitteet ja toiminta siirtyi nykyisiin tiloihin. Kolmannen
toimintavuoden aikana toteutettiin kivijalkamyymälän laajennus ja
toimipisteen avaaminen Joensuuhun. Uuden toimipisteen avaamisessa
yrittäjä huomioi asiakkaitaan, jotka jatkossa pystyivät hakemaan
valmiit työt Uimaharjun lisäksi myös Joensuusta.
Brändpa tarjoaa asiakkailleen täyden palvelun asiakasta
kuunnellen.
Brändpa tarjoaa monipuolista palvelua
Kiteytettynä Brändpa tarjoaa mainos- ja painotalopalveluita. Yhdellä
oven avauksella asiakas voi saada esimerkiksi graafista suunnittelua,
mainosteippauksia ja konkreettisia tuotteita. Yhteyttä yritykseen voi
ottaa kaikissa mainostarpeissa ja -vaiheissa. Kun palvelut löytyvät
yhden katon alta, saadaan aikaan myös kustannustehokkuutta. Se
puolestaan palvelee monenlaisia toimijoita.
Jotkut saattavat ihmetellä yrityksen sijaintia Uimaharjussa.
Sijainnin taustalta löytyy monia syitä ja Sorsa kokee, että tänä
päivänä yrityksen sijainti laitakaupungilla toimii yhtä hyvin kuin
suuressa kasvukeskuksessa. Toisaalta sijainti Uimaharjussa voi toimia
myös kilpailuetuna. Yritys sijaitsee keskeisesti Lieksan, Ilomantsin
ja Joensuun välillä - jotka puolestaan haarautuvat omiin pienempiin
kyliinsä. Brändpa on täten monelle se paikallinen mainos- ja painotalo.
Yrittäjä Suvi Sorsa selailee tuotekatalogia Brändpa Oy:n myymälätiloissa.
Sorsalta löytyy halu kehittää toimintaa ja pitää työpaikkoja pienellä
paikkakunnalla. Hänen palveluksessaan toimii yksi täysiaikainen ja
kaksi osa-aikaista työntekijää. Lisäksi yksi henkilö työskentelee
tiimissä alihankkijana. Mainosmaailma muotoutuu laajoista
kokonaisuuksista ja tällöin tarvitaankin monenlaista erityisosaajaa.
Yrittäjä toteaa toiminnan kasvavan ja kehittyvän lisää koko ajan,
jonka vuoksi tulevaisuudessa lisäkäsille voi hyvinkin olla tarvetta.
Poikkeusaika haastaa uuteen
Korona-aika tuo mukanaan haasteita yritystoimintaan. Suvi Sorsa
kuvailee, että ensimmäisenä kahtena viikkona puhelin soi lähinnä
tilausten peruuttamista varten. Se hetki pysäytti. Silloin vaadittiin
tilanteen äärelle pysähtymistä, tulevan pohtimista ja käytännön
järjestelyjen muokkaamista.
Tuolloin tietyt toimijat ja asiakkaat toimivat korvaamattomassa
roolissa ja arki korona-aikana normalisoituu. Erikoinen aika tuo
mukanaan uutta näkökulmaa yrittäjyyteen. Se lisää varovaisuutta ja
jatkuvaa tilanteen kuulostelua - nyt kannattaa välttää ottamasta liian
suuria riskejä. Tämän lisäksi on hyvä pitää mielessä ajatus siitä,
että toisen korona-aallon mahdollisuus on koko ajan olemassa.
“Tällä hetkellä onnellinen tilanne on se, että töitä on. Omia
kehitysprojekteja pidetään tässä koko ajan ja yritetään kehittää
asioita siihen suuntaan, että muuttuvassa maailmassa olisi
mahdollisuuksia pärjätä.” Suvi tiivistää.
Brändpan toimintaan on aina kuulunut mahdollisuus etätöiden
tekemiseen. Poikkeusaika kehittää myös työmuotoja, joka näkyy muun
muassa vaihtelevissa työpisteissä. Nyt töitä on mahdollista tehdä
kummallakin yrityksen toimipisteellä sekä tien päällä että autossa.
Lisäksi käytännön tasolla toteutetaan enemmän etätöitä ja -palavereita.
Graafinen suunnittelu kuuluu oleellisesti Brändpan toimintaan. Sitä
on myös helppo toteuttaa etänä.
Yrittäjyys tuntuu luontevalta
Suvi Sorsa kokee, että yrityksen pyörittämisestä löytyy samoja
piirteitä paikkakunnasta riippumatta. Pienellä paikkakunnalla on tosin
hyväksyttävä, että kivijalkakaupassa tulee hiljaisia hetkiä. Toisaalta
senkin voi ottaa positiivisesti, sillä niinä hetkinä voi keskittyä
täysin graafiseen suunnitteluun ja asiakastapaamisiin.
Yrittäjänä toimiminen on Sorsalle luontaista, sillä häneltä löytyy
kova tahto viedä asioita eteenpäin ja olla vaikuttamassa omaan
toimintaansa. Hän kertoo olleensa aina sellainen ihminen, joka haluaa
olla mukana kehittämässä ja seurata siitä muotoutuvaa jälkeä. Lisäksi
Sorsa nauttii yrittäjyydessä siitä, että hän saa olla oman tilanteensa herra.
“Voisin kuvitella tekeväni työtä ihan työntekijänä, mutta ehkä
nään itseni kuitenkin paremmin tällä pallilla, millä nyt istun. Se
on luontaista itelle.” Suvi kertoo.
Brändpa:n toimintaperiaatteeseen kuuluu projektin läpikäyminen
asiakkaan kanssa ja palautteen kerääminen. Saatujen kokemuksien avulla
yrityksen toimintaa kehitetään, joka vuorostaan ainakin osin vaikuttaa
yrittäjän omaan toimintaan. Työpäivässä hyvälle tuulelle tuovat Sorsan
mukaan onnistumiset, joissa asiakas toteaa olevansa tyytyväinen
lopputulokseen. Mikäs yrittäjyydessä on parasta?
“Ei voi sanoo, että tätä tehään rahan takia, tykkään työstäni ihan
hirveesti. Haluamme olla alamme suunnannäyttäjiä – ketteryys,
jatkuva kehitys sekä idearikkaus ovat valttikorttejamme. Näistä
asioista koostuu yrittäjyyden suola, jossa kirsikkana kakun päällä
istuvat tyytyväiset asiakkaat.” Suvi päättää hymyillen.
Yritystarinan jälkeen Business
Joensuun yrityskuiskaajat Satu-Minna Piiroinen
ja Timo Hartikainen jäävät tutustumaan Brändpa Oy:n
kuulumisiin. Yrittäjä kertoo muutamia pohdintoja tulevaisuutta
ajatellen, jotka kirjataan ylös. Paluumatkalla Joensuuhun pohditaan,
miten tarpeisiin voidaan vastata parhaiten - ja heti toimistolle
saavuttua asioita lähdetään viemään konkreettisesti eteenpäin.
Yrityskuiskaajat-kampanja
Uudistunut Yrityskuiskaajat-kampanja järjestetään tänä syksynä
kolmessa osassa. Viikolla 36 käynnistyneen kampanjan tavoitteena on
auttaa mutkattomasti ja maksuttomasti paikallisia yrityksiä
yritystoiminnan eri vaiheissa. Yrityskuiskaajat kuuntelevat yrityksiä
esimerkiksi kehittämiseen, henkilöstöasioihin, toimintaympäristöön,
yrittäjän jaksamiseen, koulutusasioihin tai yrityskauppojen
suunnitteluun liittyvissä kysymyksissä.
Joensuu haluaa olla yrittäjäystävällinen kaupunki ja tukea
yritystensä elinvoimaisuutta. Viime syksynä 2019 yrityskuiskaajat
vierailivat yli neljässä sadassa yrityksessä ja keräsivät 466
palvelupyyntöä tai palautetta. Tänä vuonna yrityskuiskauksessa mukana
olevien organisaatioiden edustajista muodostetut kuiskaajaparit
valikoituvat mahdollisuuksien mukaan yrityksien ennakkotarpeiden
perusteella. Tapaamiset pyritään pitämään rentoina, mutta ytimekkäinä
ja asiapitoisina; yrittäjien tarpeita kuunnellen.
Yrityskuiskaamassa mukana:
Luotsi Joensuu, Business Joensuu, Pohjois-Karjalan Kauppakamari,
Joensuun Yrittäjät ry, Pohjois-Karjalan Yrittäjät ry, Pohjois-Karjalan
TE-toimisto, Karelia ammattikorkeakoulu, Riveria sekä ProAgria
Itä-Suomi & Itä-Suomen Maa- ja kotitalousnaiset.
Yrityskuiskauksen aikataulu:
Vko 36 Eno, Uimaharju, Pyhäselkä, Reijola, Tuupovaara, Kovero,
Kiihtelysvaara ja Heinävaara
Vko 40 Joensuun ruutukaava-alue ja teollisuusalue
Vko 45 muu Joensuu
Teksti: Sanna Hyvönen
Kuvat: Mika Salmi