Työllisyyspalveluissa tapahtuu suuria muutoksia toukokuussa 2022, kun valtakunnallisesti otetaan käyttöön uusi työvoimapalvelumalli. Uudistuksen tarkoituksena on edistää työnhakijoiden työllistymistä entistä tiiviimmällä ja henkilökohtaisemmalla palvelulla. Muutokset koskevat sekä TE-toimistojen että työllisyyden kuntakokeilujen asiakkaita. Asiakkaan ei tarvitse huolehtia muutoksista etukäteen, vaan oma vastuuvirkailija kertoo niistä tarkemmin, kun se on omalla kohdalla ajankohtaista.
Uudessa palvelumallissa yhteydenpito työnhakijan ja asiantuntijan välillä tihenee etenkin työttömyyden alkuvaiheessa. Parin viikon välein pidettävät työnhakukeskustelut voidaan toteuttaa kasvotusten, puhelimitse tai etäyhteyksillä sen mukaan, mikä on työnhakijan kannalta tarkoituksenmukaisinta.
Uusi malli laajentaa työnhakuvelvoitetta. Työttömän työnhakijan tulee lähtökohtaisesti hakea vähintään neljää työpaikkaa kuukaudessa, joko perinteisillä työhakemuksilla tai esimerkiksi ottamalla henkilökohtaisesti yhteyttä työnantajaan. Määrää voidaan vähentää esimerkiksi työkykyyn tai alueen työmarkkinatilanteeseen liittyvistä syistä, eikä velvoite myöskään koske esimerkiksi opiskelijoita. Toisaalta hakuvelvollisuuden laajentuessa työnhakijalle tehdään aiempaa vähemmän velvoittavia työtarjouksia, eli luotetaan siihen, että hakija itse löytää parhaiten itselleen sopivimmat työpaikat.
Velvoitteiden laiminlyönneistä johtuvat korvauksettomat määräajat eli niin sanotut karenssit lievenevät uudistuksen myötä. Jatkossa ensimmäinen seuraus on varoitus, ja vasta toistuvista rikkeistä tulee taloudellisia seuraamuksia, jotka myös ovat aiempaa lievempiä.,
Lisäksi toukokuun alussa otetaan käyttöön Työmarkkinatori, joka on uusi työn ja osaamisen verkkopalvelualusta. Se yhdistää työnhakijat ja avoimet työpaikat aiempaa tehokkaammin ja mahdollistaa entistä henkilökohtaisemman ja monipuolisemman sähköisen palvelun. Työmarkkinatorille siirtyy myös osa TE-palveluiden sähköisestä asioinnista, kuten avoimet työpaikat ja Oma asiointi -palvelu.
Muutosten tavoitteena on työnhakijoiden ja avoimien työpaikkojen parempi kohtaaminen, työllisyyden kohtaanto-ongelman helpottaminen sekä yhä yksilöllisempi ja vaikuttavampi asiakaspalvelu. Pohjois-Karjalan TE-toimisto ja Joensuun seudun työllisyyden kuntakokeilu haluavat kaikin mahdollisin keinoin auttaa henkilöasiakkaitaan työllistymään ja yritysasiakkaitaan löytämään työvoimaa, ja toukokuun 2022 uudistukset ovat tärkeitä keinoja näiden tavoitteiden saavuttamiseksi.
Voit tutustua uuteen työnhakumalliin TE-toimiston verkkosivuilla