Blogi, sivun otsikko

Blogi

angle-left

Blogit

Luotsin työnhakuvinkit kotisohvalle Osa 5

Tutustu työnantajaan, se kannattaa!

Sivusimme potentiaaliseen työnantajaan tutustumista jo aiemmissa, motivaatiokirjettä koskevissa työnhakuvinkeissä. Tänään paneudumme syvemmin siihen, miksi työnhaussa kannattaa tutustua yrityksiin ja miten se kannattaa tehdä. Täsmävinkkejä tarjoaa Luotsin yritysagentti Anne Tarvainen.

Mitä kiinnostuneempi olet hakemastasi työpaikasta ja yrityksestä, sitä enemmän sinun kannattaa ottaa selvää mahdollisesta tulevasta työnantajastasi. Jo motivaatiokirjettä räätälöidessä on yrityksen toiminnan, toimintatapojen ja toimintaympäristön tuntemisesta hyötyä, jotta osaat tarjota juuri oikeaa osaamista. Varsinkin silloin, jos saat kutsun haastatteluun, kannattaa lähteä etsimään tietoa yrityksestä.

Kun tutustut potentiaaliseen työnantajaan etukäteen, osaat kertoa haastattelussa itsestäsi ja osaamistasi työnantajan kannalta olennaisimmat asiat, osaat itse kysyä hyviä kysymyksiä, pukeutua haastattelutilanteeseen oikein ja kenties kokea olosi ylipäätään itsevarmemmaksi.

Mitä yritys tekee?

Lähes kaikilla yrityksillä on verkkosivut ja suuri osa käyttää myös sosiaalista mediaa. Voit lähteä liikkeelle tutustumalla yrityksen verkkosivuihin. Ota selville seuraavat asiat:

  • Mitä yritys tarkalleen ottaen tekee? Mitkä ovat sen tuotteet tai palvelut?
  • Mitä työtehtäviä/toimintoja siinä yksikössä on, johon haet?
  • Millä toimialalla yritys toimii?
  • Keitä yrityksen asiakkaat ovat?
  • Ketkä ovat yrityksen kilpailijoita?
Esimerkki: Sinulla on kokemusta myyntityöstä autokaupassa. Aiot hakea paikkaa yritysmyyjäksi 
huonekalufirmaan. Vaikka voit hyödyntää aiempaa kokemustasi, sinun kannattaa tutustua uuteen 
toimialaan jo ennen työhaastattelua. Voit selvittää, mitä tuotteita yritys myy ja missä ne 
valmistetaan? Miten ne eroavat kilpailijoiden tuotteista? Jos mahdollista, käy paikan päällä 
liikkeessä, tutustu tuotteisiin ja seuraa, miten henkilökunta palvelee asiakkaita.

Miten yritys tekee?

  • Onko yrityksellä kiinnostava tarina?
  • Millainen on sen työnantajakuva ja yrityskulttuuri?
  • Millaisia arvoja yritys edustaa?

Joillakin yrityksillä on verkkosivuillaan osio, jossa kerrotaan yrityksen historiasta, arvoista ja siitä, mitä yritys edustaa. Jos yrityksellä on profiili sosiaalisessa mediassa, käy katsomassa, millaista sisältöä yritys jakaa tilillään. Voit myös etsiä hakukoneella yrityksestä kirjoitettuja artikkeleita ja tutkia, mitä yrityksestä puhutaan. Tunnetko henkilön, joka on yrityksessä töissä? Voit kenties kysyä, millainen yritys on työpaikkana. Jos kyseessä on pieni paikallinen yritys, voit kysellä myös tuttavapiiristäsi, onko heillä kokemuksia yrityksessä asioinnista.

Reflektoi löytämääsi omiin arvoihisi ja työskentelytapoihisi. Pystytkö olemaan aidosti kiinnostunut yrityksestä ja sen tuotteista tai palveluista?

”Jos olet aidosti kiinnostunut yrityksestä, jonne haet, sen huomaa”, Sanoo Anne. Se, että olet yrityksen arvoihin ja kulttuuriin sopiva työntekijä on useiden haastattelijoiden mielestä yhtä tärkeää, kuin osaamisesi.

Esimerkki: Huonekaluyrityksen tarinassa korostuu pitkät perinteet ja laatu, josta yrityksen tuotteet ovat tunnettuja jo vuosikymmenten ajan. Yritys on säilyttänyt tuotantonsa Suomessa. Mikäli 
kotimaisuus on sinulle tärkeä kulutusvalintoja ohjaava arvo, voit tuoda tämän esille haastattelussa.

”Yrityksen arvojen ja kulttuurin ymmärtäminen auttaa myös pukeutumaan haastatteluun yrityksen, toimialan ja työtehtävän mukaan”, vinkkaa Anne.

Millaista osaajaa yritys etsii?

Lue työpaikkailmoitus huolella, myös rivien välistä.

Esimerkki: Työpaikkailmoituksessa kuvataan, miten yrityksen etsimä henkilö tulee hoitamaan asiakassuhteita monikanavaisesti ja digitaalisissa ympäristöissä. Toisin sanoen on tärkeää, että työntekijä oppii nopeasti käyttämään uutta teknologiaa. Voit mainita, että otat nopeasti uudet sovellukset haltuun ja miten aiemmassa asiakaspalvelun työpaikassasi otit päivittäin keskimäärin 56 puhelua ja vastasit pariin kymmeneen sähköpostiin.

Selvitä, onko yrityksen nettisivuilla rekrytointi-osio. Näistä saat hyvää tietoa siitä, millaista osaamista ja ominaisuuksia yritys työntekijöissään hakee, voit selailla myös muita työpaikkailmoituksia ja kenties saada tietoa yrityksen työkulttuurista ja mahdollisista henkilöstöeduista.

Ketkä ovat yrityksen avainhenkilöitä?

Selvitä, kuka on yrityksen omistaja, toimitusjohtaja ja muut avainhenkilöt. Mikäli he ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa, voit katsoa, millaista sisältöä he jakavat esimerkiksi LinkedIniin tai Facebookiin. Osallistuvatko he toimialan ajankohtaiseen keskusteluun tai jakavatko he kuvia firman perjantaisesta hohtokeilailusta? Jakavatko yrityksen muut työntekijät aktiivisesti työhön liittyvää sisältöä sosiaalisessa mediassa?

”Ota ylös myös haastattelijan nimi ja yhteystiedot yllättäviä tilanteita varten”, Anne kehottaa. Kun muistat haastattelijoidesi nimet, voit haastattelun jälkeen lähettää hänelle/heille lyhyen kiitos-sähköpostin.

Tunnista työnantajan ajankohtaiset tarpeet

Haastatteluun mennessä on hyvä olla ajan tasalla yrityksen ja toimialan kannalta merkittävistä ajankohtaisista tapahtumista.

Seuraa uutisia ja selvitä, mitä yrityksen toimialalla on meneillään. Mikäli yrityksen nettisivuilla on ajankohtaista tai uutiset-osio, katso, mitä yrityksessä tällä hetkellä tapahtuu. Jos yritys esimerkiksi ilmoittaa yrityskaupoista tai uudesta palvelusta, voit saada kiinnostavan tärpin hyvää kysymystä varten tai et ainakaan jää sanattomaksi, jos asia tulee puheeksi.

Tutustumalla yllämainittuihin asioihin, voit mahdollisesti tunnistaa potentiaalisen työnantajan tarpeita. Tarve tulee toki esille työpaikkailmoituksessa, mutta lisätiedot saattavat asettaa sen laajempaan kontekstiin. Onko yritys esimerkiksi suunnittelemassa kansainvälistymistä? Onko heillä uusi tuote? Onko yrityksen asiakaspohjassa meneillään jotain, mihin yrityksen tulisi vastata? Jos löydät yrityksestä tarpeita, joihin juuri sinun osaamisellasi voit vastata, tuo se esiin haastattelussa.

Luotsi ja duuniagentit auttavat!

Jos tarvitset lisäpotkua ja tukea työnhakuun, niin Anne ja muut Luotsin duuniagentit palvelevat joensuulaisia maksutta kaikissa työnhakuun liittyvissä kysymyksissä!

Ensi viikon työnhakuvinkeissä pohdimme, miten voit kehittää työhaastattelutaitojasi.
 
Lue myös:

Viikottaiset työnhakuvinkit kotisohvalle voit tilata suoraan sähköpostiisi TÄSTÄ .

Lisää kommentteja

Lisää blogeja.

Yrityskaupoilla yrittäjäksi  Jatkis -hankkeen avulla

Yrittäjäksi aikovan on luotava oma työpaikkansa. Pyörää ei kuitenkaan aina tarvitse keksiä...

Luotsin työnhakuvinkit kotisohvalle Osa 6

Luotsin työnhakuvinkit kotisohvalle Osa 6: Onnistu työhaastattelussa!   Kutsu...

YHTEYSTIEDOT

Kauppakeskus Centrum
Kauppakatu 29

Avoinna ma–pe 10–17
050 470 6553
luotsi@joensuu.fi

Palautetta yrittäjiltä

Kauppakatu 29, Joensuu

Sivu arviointi ja palaute