Liiketoimintasuunnitelma, kilpailija-analyysi, markkinaselvitys. Yritystoimintaa suunnittelevalla riittää pähkäiltävää. Kannattaisiko siinä sivussa vielä huolehtia, että se yrittäminen olisi myös mielekästä ja jopa hauskaa?
Innoskan Minna Nirkko nosti arvot keskiöön, kun buustasi tilasuunnittelua tarjoavaa yritystään. Kyse ei ole niinkään imagon rakentamisesta, vaan oman yrittäjätyön mielekkyydestä ja jaksamisesta.
"En tahdo tehdä turhaa työtä. Haluan kokea, että minusta on hyötyä ja saan autettua työyhteisöjä. Haluan koko ajan kehittyä ja auttaa muitakin kehittymään", Minna summaa.
Innoskan arvoja ovat myös kestävä kehitys ja hieman yllättäen hauskuus. Ei se Minnan tavanneita yllätä, iloista puhetta pulppuaa ja pilke on silmäkulmassa. Yrityksen arvona se muistuttaa, ettei työstä nauti turhan ryppyotsaisena.
Kierrätys on arvokasta, mutta myös hauskaa ja haastavaa. Toimistokalusteet voi toki ostaa uutenakin, mutta Innoskalle käytettyjen tuunaus ja toisiinsa yhdistely on synnyttänyt monia antoisia projekteja mm. opiskelijoiden kanssa yhdessä touhuten. Ja tulos poikkeaa myös persoonallisuutensa ansiosta edukseen.
Tehdään yhdessä!
Minna määrittelee itsensä osallistavaksi tilasuunnittelijaksi. Kun tilan käyttäjät osallistuvat suunnitteluun ja muutostöihin, he kokevat sen enemmän omakseen.
"Saatan tulla ulkopuolisena työyhteisöön ja hieman ravistella sitä havaitsemaan tilankäytön ongelmia. En määräile vaan ratkomme ja korjaamme asioita yhdessä. Tavoitteena on, että työtilat toimivat ja niissä viihdytään", Minna valottaa työprosessia.
Nykyistä yrittäjyyttä tukee työhistoria käsityöopettajana sekä pioneerityö verkko-opetuksen kehittäjänä. 2000-luvun alla syntyi mm. virkkauksen opiskelua tukeva virkkausnetti, joka oli tuohon aikaan uusinta uutta. Lusikka tuli laitettua muutenkin IT-alalle, vaikkei Minna itseään ollenkaan nörttinä pidä.
Uraan on mahtunut moninaisia kehittämisprojekteja, joista on takkiin tarttunut monipuolista kokemusta.
"Samalla pätkätyöt opettivat sietämään epävarmuutta, joka yrittäjällekin on tuttua", Minna pohdiskelee.
Liikeidea kirkkaaksi
Aivan keltanokka-yrittäjä Minna ei ole. Mielessä se on ollut jo parikymmentä vuotta.
"Oikeastaan kuitenkin ajauduin yrittäjäksi. Ensi yrittämällä en ollut miettinyt loppuun asti hinnoittelua ja markkinointia. Liikeideakin oli vielä hieman epäselvä enkä ollut riittävästi verkostoitunut."
Yrittäjyyttä suunnitteleville Minna suositteleekin panostamaan liikeideaan ja verkostoitumiseen. Kirkkaan liikeidean perusteella pystyy jo riittävästi päättelemään, löytääkö uusi yritys asiakkaita. Liikeideahan vastaa kysymyksiin: mitä, kenelle, miten?
Luotsi on osa yrittäjän tukiverkostoa
Verkostoitumisen tarkoitus ei ole jutella kevyttä small talkia, sillä esimerkiksi Innoskalle se on keskeinen markkinointikanava. Minnalle yksi merkittävä taustaryhmä löytyi Business Joensuun Start-valmennuksesta, joka on tarkoitettu aloitteleville yrittäjille.
"Itse koulutuskin oli hyödyllinen, mutta tärkeintä oli vertaistuki jota annoimme toinen toisillemme. Pidämme edelleen yhteyttä ja jaamme kokemuksiamme", Minna iloitsee.
Seuraava rakennettava verkosto löytyy LinkedInistä. Luotsin yritysagentti Maikki Miettinen vinkkasi Minnalle LinkedIn-koulutuksesta, joka auttaa hyödyntämään tätä asiantuntijoiden some-kanavaa. Maksuton ja tehokas koulutus on tarjolla kaikille Luotsin asiakkaille.
Luotsia Minna kiittelee helposti lähestyttäväksi, sillä kynnys matalalla ja kysyä voi ihan kaikesta, mikä yrittäjyyttä suunnittelevaa askarruttaa.
"Apua eli neuvontaa ja koulutuksia on muutenkin Joensuussa runsaasti saatavilla, vieläpä maksutta. Etäyhteyksien ansiosta voi osallistua tapahtumiin ympäri Suomea ja maailmaa. Olisi vähän hölmöä jättää tilaisuudet hyödyntämättä", Minna muistuttaa.
Teksti: Juha Forsblom Kuvat: Stefan De Batselier