Kävelemme Centrum- ja Metropoli-ostoskeskusten välisen kävelysillan
ylitse, jonka vierestä yrityksen tilat sijaitsevat. Kellon lyödessä
tasan ovi avautuu ja meitä tervehtii Kosti Mutanen,
joka toimii Joensuun yksikön päällikkönä. “Te olette toimittajien
näkösiä, taidatte olla siis tulossa tänne” kuuluu iloinen
huikkaus ovelta. Myönnämme naurahtaen ja lähdemme uteliaina
tutustumaan Enian tiloihin.
Enialla hoidetaan Elisa-liittymien uusasiakashankintaa sekä nykyisten
liittymien ja palveluiden päivittämistä. Joensuun toimipiste sijaitsee
Metropolin toisessa kerroksessa ja toimitilat vaikuttavat uusilta,
rennoilta ja yllättäen hieman kodikkailtakin. Ensiksi saavumme isoon
eteiseen, jonne kaikki tiloihin saapuvat jättävät kenkänsä.
Toimitilojen vaaleat ja uudet pinnat luovat raikkaan vaikutelman.
Seinien läheltä löytyy tsemppiviestejä ja useampi tussitaulu, jonne
merkitään työntekijöiden onnistumisia. Oikealta löytyy iso väljä tila
yhdistettynä sosiaali- ja palaveritilaan, joista löytyvät monipuoliset
välineet niin taukojen kuin koulutuksien ja kokouksienkin pitämiseen.
Työntekijät työskentelevät omilla pisteillään avokonttorissa, joka
kuuluu yleisenä puheensorinana. Juttelemme Mutasen kanssa alustavasti
suunnitelmista ja tapaamme Paavo Smolanderin, joka
lupautuu haastateltavaksi. Haluamme selvittää millaista on
työskennellä puhelinmyyntityössä, koska Enia rekryää tällä hetkellä
työntekijöitä ja osallistuu Luotsissa syyskuun lopussa järjestettävään
Työtä-tapahtumaan. Siirrymme yhdessä tuumin erilliseen hiljaiseen
palaverihuoneeseen ja alamme järjestelemään paikkoja haastattelua ja
kuvauksia varten.
Työntekijän näkökulmasta
Paavo Smolander kertoo tulleensa Enialle ilman työkokemusta ja on nyt
työskennellyt yrityksessä kolme ja puoli vuotta. Tyypillisesti Enialla
työskennellään työnimikkeellä asiakkuus- ja myyntineuvottelija, jota
Smolanderkin käyttää. Hänen työnsä pyörii pitkälti myynnin ympärillä,
jonka kehittymistä yritys tukee tarjoamalla työntekijöilleen
säännöllisiä koulutuksia.
“Täällä ei sillä lailla katota, että ootko uus tekijä alalla vai
ootko tehnyt töitä pidempäänkin. Saat hyvän koulutuksen ja opit
myyntityön taitoja, mikä kantaa pidemmällekin.” Paavo kuvailee
muutamia puhelinmyyntityön etuja.
Smolander kokee, että tässä työssä parasta ovat säännölliset työajat,
hyvä työporukka ja myyntitaitojen oppiminen. Hän kokee viihtyvänsä
hyvässä työporukassa, jossa on helppo heitellä vitsejä työn lomassa.
Työaikoihin hän lisää, että töitä tehdään arkisin aamusta iltapäivään
ja viikonloppuja voi tehdä halutessaan. Näin omaakin aikaa jää hyvin
työn lisäksi.
Smolander kertoo kohtaavansa toisinaan puhelintyötä epäileviä
henkilöitä, mutta viimeistään tilinauhan näyttäminen saa epäilijät
toisiin ajatuksiin. Enialla on TES:n mukainen tuntipalkka, jonka
päälle saa bonuksia myynnin mukaisesti. Smolander korostaa, ettei tämä
työ ole helppoa ja sen oppii vain tekemällä. Siinä vaaditaan sitkeyttä
ja malttia, jotta työ alkaa sujumaan.
“Siitä rohkaistuu ja oppii muita yleisiä taitoja - joita
tulevaisuudessa moni työnantaja arvostaa.” Paavon esimies Kosti
Mutanen lisää.
Puhelintyö osana urapolkua - luotsilaisten kokemuksia
Myös monella luotsilaisella on kokemusta myynti- ja
asiakaspalvelutyöstä, jota tehdään puhelimitse. Luotsin duuniagentti
Niina Pippuri, viestintäkoordinaattori
Anne-Maria Kankaisto ja viestintätiimissä toimiva
kirjoittaja kertovat kokemuksiaan. Heistä jokainen kokee niiden olleen
tärkeä askel omalla uralla.
Puhelinmyyntityö kasvattaa
Duuniagenttina toimivalla Niina Pippurilla on monipuolista kokemusta
asiakaspalvelun ja myynnin saralta. Hän on toiminut muun muassa
ajanvaraajana, face-to-face -myyjänä ja esimiehenä puhelinmyyntityössä
- sekä ollut tunnettujen firmojen toiminnassa mukana, kuten Elisalla
ja Osuuspankkikeskuksella.
Pippuri kertoo olleensa nuorempana ujo ja arka. Hänen oli hankala
löytää sopivaa työtä opintojen oheen tehtäväksi ja päätyi
puhelinmyyjäksi varainhankintaan, vaikkei edellä mainitut piirteet
tätä uravalintaa aluksi puoltaneetkaan. Kun hän lähti haastamaan
itseään ja otti puhelimen käteensä, ujous ja arkuus alkoivat
väistymään. Samalla aiemmin piilossa ollut rohkeus pääsi kasvamaan ja
puhelahjat tulivat esiin. Pippuri hoiti ensimmäisen työnsä hyvin ja
eteni liittymämyyntiin - josta puolestaan pääsi siirtymään numeropalveluun.
“Siinä joutui kohtaamaan niin paljon haastavia asiakastilanteita,
etten mie voi parempaa koulua keksiä. Miten voit ne (tilanteet)
ammattitaidolla hoitaa ja ettei sen hetkinen olotila näy
asiakkaalle. Sen jälkeen on ollut paljon helpompi esiintyä ja olla
yleisön edessä.” Niina kertoo huomioitaan uraansa liittyen.
Pippuri kertoo esimiestyössä huomanneensa, että introvertit pärjäävät
puhelinmyyntityössä hyvin - joskus paremmin kuin ekstrovertit.
Introverteilla on taito kuunnella, joka voi toimia hyvänä
motivaattorina asiakkaalle. Hän huomauttaa perään, että
puhelinmyynnissä tarvitaan kuitenkin hyvää paineensietokykyä, sillä
työssä erityisesti korostuvat myyntialan tulospaineet. Duuniagentti
antaakin vinkiksi, että puhelinmyyntityötä pohtiessa kannattaa
huomioida mainitaanko kyseessä olevassa paikassa työehtosopimusta ja
myydäänkö tuotetta, joka asiakkailta löytyy entuudestaan. Kun ne asiat
on kunnossa, on hyvät lähtökohdat edetä kohti omaa uraa.
Asiakaspalvelutyötä maailmalla
Pitkään asiakaspalvelun parissa työskennellyt Luotsin
viestintäkoordinaattori Anne-Maria Kankaistotutustui alaan
osa-aikaisena puhelinmyyjänä AMK-opintojen ohella. Hän on päässyt
tekemään kansainvälistä työtä mielenkiintoisissa yrityksissä ja on
toiminut muun muassa myyjänä, tiimiesimiehenä ja osastopäällikkönä
asiakaspalveluympäristöissä. Lisäksi hän on ollut mukana kehittämässä
asiakaspalvelua tunnetuille brändeille kuten Louis Vuittonille ja Nespressolle.
“Asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaitoja tarvitaan melkein työssä
kuin työssä. Jos on valmis astumaan oman epämukavuusalueen
ulkopuolelle, on alalla mahdollisuus kehittyä todelliseksi
ammattilaiseksi.” Anne-Maria kuvailee.
Kankaisto kertoo asiakaspalvelun olevan monipuolinen ala, jossa voi
työskennellä monessa eri roolissa. Työskennellessään ulkomailla hän
huomasi, että monikansalliset yritykset ja asiakaspalvelukeskukset
palkkaavat työntekijöitä useammasta maasta samaan toimipaikkaan.
Tällöin suomen kielellä voi pärjätä hyvin vaikka työpiste olisikin
fyysisesti ulkomailla. Kankaisto kertoo tästä olleen hyötyä monella mittapuulla:
“Olen päässyt kehittämään kielitaitoani ja johtamaan
monikulttuurisia tiimejä. Asiakaspalvelu- ja myyntityöstä
kertyneestä osaamisesta ja henkisestä pääomasta on ollut myöhemmin
hyötyä niin oman yrityksen pyörittämisessä kuin nykyisessä työssäni
viestinnän parissa.”
Ala kehittyy ja haastaa pinttyneitä mielikuvia
Kirjoittajan ensimmäinen työkokemus on puhelinmyyntityöstä, josta
jäljelle jäi lähinnä huono muisto. Kokemus vastasi niitä mielikuvia,
joita monella puhelinmyyntityöstä ehkä löytyykin:
“Tästä asetelmasta johtuen lähdin hieman epäilevin mielin
tutustumaan uudestaan puhelinmyyntityöhön. Epäilys pysyi alussa,
mutta alkoi laantumaan vierailun aikana. Pääsin yllättymään, sillä
työntekijöistä on alettu aidosti pitämään huolta - Eniassa
vallitseva tunnelma oli rento ja hyväntuulinen. Esimies selkeästi
tunsi työntekijänsä ja oli mukana auttamassa arkisissa asioissa.
Lisäksi haastateltu työntekijä uskalsi puhua asioista oikeilla
nimillään kaikkien keskellä - se kertoi luottamuksesta.”
“Tätä tekstiä varten tein taustatyötä, tutustuin aiheeseen ja
kuulin monia kokemuksia. Uusin silmin katsominen voi avartaa mieltä
ja ja muuttaa taustalta löytyviä vanhoja mielikuvia. Jos sille vain
antaa mahdollisuuden.”
Työtä-rekrytapahtuma keskiviikkona 30.9. kello 13-16 Luotsilla
Ota työnhakuasiakirjasi mukaan ja tule työhaastatteluun! Tapahtumassa
käsihygienia ja turvavälit ovat otettu huomioon. Lisää tietoa löytyy
Facebookin tapahtumasta
Työtä-tapahtumassa haastattelemassa ovat:
Attendo, Barona, Enia Oy, Lassila & Tikanoja Oyj, Opset Oy,
Ouneva Group, PKO, Polkka ja Terveystalo.
Haastatteluajan voit varata etukäteen
-
Luotsin infosta: Kauppakatu 29 (avoinna arkisin 10-17)
-
Puhelimitse/WhatsApp: 050 470 6553
-
Luotsin nettisivujen chatista
Teksti: Sanna Hyvönen