Huhtikuussa, koronakriisin alkuvaiheessa, Luotsin
kyselytutkimukseen vastanneita henkilöitä työelämä ja
työllisyysasiat huolestuttivat eniten – koulutus taas vähiten.
Koulutuksen kuitenkin katsottiin olevan tärkein resurssi
tulevaisuuden haasteisiin vastaamisessa.
Koronakriisi rantautui Suomeen nopeasti. Suhteellisen lyhyessä ajassa
mediat täyttyivät korona-aiheisista uutisista, ihmisiä kehotettiin
eristäytymään koteihinsa, koulut siirtyivät etäopetukseen ja
koronatartuntojen saaneiden määrät kasvoivat. Tässä muuttuneessa
tilanteessa Luotsissa katsottiin aiheelliseksi tehdä pikainen
kyselytutkimus, joka kartoitti hankkeen palvelujen piirissä olevien
ihmisten huolenaiheita ja niiden voimakkuutta kriisin alkuvaiheessa.
Tarkoituksena oli selvittää miten Luotsi pystyisi palvelemaan
joensuulaisia koronakriisin keskellä parhaimmalla mahdollisella
tavalla ja kehittämään palveluja asiakkaiden tulevaisuuden tarpeita
silmällä pitäen. Tässä katsaus tutkimuksen tuloksiin.
Töitä nyt ja opiskelua tulevaisuudessa
Tutkimustuloksissa huolestuneisuuden tasot eivät kyselyn missään
kategoriassa olleet erityisen korkeat. Ihmiset olivat keskimäärin
ainoastaan ”jokseenkin huolestuneita”. Huolenaiheet painottuivat
siten, että työllisyys huolestutti eniten, sen jälkeen epävarma
tulevaisuus, toimeentulo, yhteiskunnan vakaus, huoli läheisistä,
terveys ja koulutus.
Pääsääntöisesti kyselyyn vastanneet olivat eniten huolissaan
työelämään tai työllisyyteen liittyvistä asioista – mikä ei ollut
erityisen yllättävää. Jo heti alkuvaiheessa oli selvää, että
koronakriisi iskisi erityisen voimakkaasti yksityisiin työnantajiin,
eli pieniin ja suuriin yrityksiin. Toki tietyt alat ja julkinen
sektori osoittautuivat kriisin edetessä vastustuskykyisemmiksi
koronaviruksen taloudellisille vaikutuksille, mutta kriisin yleinen
vaikutus työllisyysnäkymiin on kriisin edetessä synkistynyt.
On selvää, että tämän hetken tilanne on työllistymisen kannalta
haastava etenkin aloilla, joihin kriisi on iskenyt pahiten. Hankalassa
tilanteessa verkostoitumisella ja työnantajapuolen sektorin
tuntemuksella tulee olemaan entistäkin suurempi merkitys työnhaussa.
Siksi ei ole ihme, että kyselyyn vastaajat pitivät erityisen tärkeänä
työnantajaa ja työntekijää suoraan yhdistäviä palveluita. Erityisesti
toivottiin henkilökohtaista ohjausta itselle sopiviin avoimiin
työpaikkoihin. Juuri tätä työtä Luotsissa tekevien duuniagenttien
toiminnalle näyttäisikin olevan paljon tilausta myös tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa kysyttiin myös mitä vastaajat tarvitsisivat eniten
tulevaisuuden haasteiden varalle. Tässä yhteydessä tämän hetkisistä
huolenaiheista alhaisimmaksi sijoittunut koulutus nousi esille
tärkeimpänä resurssina – niin nuorempien kuin vanhempienkin vastaajien
keskuudessa. Osaamisen päivittämisen koettiin olevan tärkeä avain
tulevaisuuden työllistymismahdollisuuksien takaamiseksi.
Tämän vastakohtaisuus on luultavasti selittävissä sillä, että
Suomessa koulutusta on perinteisesti ollut hyvin saatavilla.
Positiivista on siis se, että tulevaisuutta varten tarvittavaa
resurssia on jo valmiiksi paljon tarjolla. Ongelmana saattaa
kuitenkin olla oikean koulutuksen löytäminen. Luotsin duuniagentit
auttavat myös tässä. Asiakkaan kanssa voidaan kartoittaa tämän
koulutustarpeita ja etsiä niihin sopiva koulutus. Samalla Luotsin
kautta välittyy paljon alkaviin koulutuksiin liittyvää tietoa.
Tulevaisuuden varalta Luotsiin kannattaa olla siis yhteydessä myös
koulutukseen liittyvissä asioissa.
Huolestumisen jakautuminen ja erikoistarpeet on huomioitu
Kyselystä saatiin myös monenlaista muuta mielenkiintoista tietoa.
Esimerkiksi huolestumisen jakautumisessa oli selviä eroja. Kyselyssä
naiset olivat kaikissa kategorioissa huolestuneempia kuin miehet.
Samalla tavalla eroja löytyi myös eri ikäryhmien väliltä. 26 – 50
-vuotiaat tuntuivat kantavan keskimääräisesti suuremman huolen kriisin
vaikutuksista, kun taas nuoremmat ja vanhemmat ikäryhmät olivat siitä
vielä vähemmän huolestuneita.
Joitakin vastanneita huolestutti erityisesti sosiaali- ja
terveyspalvelujen saatavuus. Useissa kyselyn vapaamuotoisissa
vastauksissa tuli esille myös se, että erityisesti henkiseen
jaksamiseen liittyville palveluille on selvä tarve. Oman kortensa
tähän kekoon Luotsi jo nyt pyrkii kantamaan tarjoamalla maksuttoman
Tyyni -psykoterapiapalvelun, johon duuniagentit voivat ohjata
asiakkaita. Palvelu on tarkoitettu akuutin kriisin tai ahdistuksen
purkamiseen silloin, kun oma jaksaminen tai mieliala vaikuttavat
työkykyyn tai työllistymismahdollisuuksiin.
Erityisesti yli 50-vuotiaita huolestutti oma asema työelämässä. Tässä
ikäryhmässä toivottiin, että työnantajille tuotaisiin paremmin esille
iäkkäämpien työntekijöiden arvo työelämässä. Eräs vastaajista jopa
toivoi suoranaista kampanjaa ikärasismia vastaan. Luotsissa
iäkkäämpien työnhakijoiden tähän aihealueeseen liittyvät tarpeetkin on
jo tunnistettu. Niihin vastaavaa toimintaa ollaan parasta aikaa suunnittelemassa.
Kyselytutkimuksen kautta saatiin myös paljon positiivista palautetta
Luotsin palveluista ja toiminnasta. Vastaajat, jotka olivat
tutustuneet palveluihin, olivat myös niihin tyytyväisiä. Kyselyyn
vastasi myös mittava määrä henkilöitä, joille Luotsin toiminta ei
ollut tuttua. Siksi Luotsilta toivottujen palvelujen yhteydessä
kyselyssä peräänkuulutettiin paljon sen ydintoimintaan kuuluvia
asioita – kuten työnhakuun liittyvää henkilökohtaista ohjausta, tietoa
koulutuksista ja avoimista työpaikoista. Tämän voi tulkita
siten, että Luotsin tekemä työ nähdään arvokkaaksi ja sen
palveluille on myös kysyntää tulevaisuudessa.
Jos koet, että kaipaat apua työllistymisen tai koulutuksen
kysymyksissä, ota
yhteyttä ja varaa aika duuniagentin
juttusille. Luotsissa liikkuvat oikeat työpaikat ja saat tukea
tulevaisuutesi suunnitteluun!
Kyselytutkimukseen vastasi 86 henkilöä, joista yli 90% ilmoitti
kotikunnakseen Joensuun.
Kysely toteutettiin 8.4. – 15.4.2020 välisenä aikana.
Teksti: Samuli Longi