Jukolankadun autopajalla ollaan vielä täydessä työn touhussa, vaikka
työpäivän pitäisi olla jo pulkassa. Työhönvalmentaja Harri
Lankinen kertoo naurahtaen poikien löytäneen juuri
korjattavana olevasta autosta vian, eivätkä siksi malttaisi lähteä
vielä kotiin.
“Meillä on täällä vajaa 20 pajalaista ja erittäin hyvä ryhmähenki.
Kaikki otetaan mukaan”, Lankinen selventää.
Ladan kattoa koristavat legendaariset Elan-mäkihyppysukset.
Autopajan keskellä seisoo työpajan silmäterä - vuonna 1988 Suomeen
rekisteröity Lada, joka on vilahtanut myös Luotsin Instagram-tilillä
nimellä Luotsin Lada. Ideana oli saada joku hieman erikoisempi auto
edustamaan Luotsia Joensuun katukuvaan. Harkinnassa oli näyttävän
Amerikanraudan lisäksi jopa Kiteen vanha paloauto, mutta lopulta
luonnolliseksi valinnaksi muodostui “idän ihme”:
“Tuli mieleen että hetkinen me ollaan Itä-Suomessa, että
löytyisköhän jostain vielä nappisilmä-Lada”, Lankinen muistelee.
Luotsin tuleva promoauto on kokenut jo melkoisen muodonmuutoksen
siitä kun se saapui autopajalle viime syyskuussa, mutta hieman on
vielä matkaa siihen, että Lada saadaan kesäkuntoon ja takaisin työelämään.
Vanhan Ladan huippunopeus on noin 140 km/h
Paluu työelämään uudella pohjalla
Autopajan tiimi on kunnostanut Ladaa viime syksystä lähtien ja
tavoitteena oli saada Luotsin tuleva promoauto ajokuntoon vappuun
mennessä. Vanha auto oli kuitenkin odotettua huonommassa kunnossa ja
esimerkiksi pohja jouduttiin uusimaan kokonaan.
“Jos on yläkerrassa näkyvissä jotakin kukkasta niin se yleensä
alakerrassa kertautuu kymmenellä, ja tässä se kertautui niin ettei
kertotaulu riitä. [...] Siitä tulikin tuollainen Kiviset ja Soraset
-malli ensin, että ajettiin sitä autoa silleen potkimalla kun siinä
ei ollut pohjaa”, Lankinen toteaa huvittuneena.
Lankinen esittelee myös Ladaan remontin ajaksi hitsattua kehikkoa,
jonka avulla autovanhus kesti noston ja käsittelyn jopa ilman pohjaa.
Ladan kunnostusprojekti on edennyt alkuvaikeuksien jälkeen varsin
vauhdikkaasti ja autosta puuttuu enää sisustan lisäksi ulkopuolen teippaukset.
Luotsin markkinointikoordinaattori Jan Rantala
eläytyy autopajan arkeen
Suuri osa autopajalaisista on saanut olla mukana Ladan
kunnostusprojektissa ja remontin edetessä Luotsin Ladaa on puhuteltu
myös tuttavallisesti työnimellä nappisilmä. Vanhan
neuvostovalmisteisen auton kunnostamiseen on liittynyt haasteita,
joista isoimmaksi on Lankisen mukaan muodostunut sopivien osien
löytäminen. Remontti alkaa kuitenkin olla loppusuoralla ja näyttäisi
siltä että nappisilmä saadaan vielä kesäkuntoon ja se pääsee pian
työelämään mainostamaan Luotsin toimintaa.
Innokkuudella ja yhteistyöllä
Pitkä kunnostusprojekti on kysynyt hermoja ja pitkäjänteisyyttä
autopajan tiimiltä, mutta Lankisen mukaan intoa ja hyvää asennetta ei
ole tekijöiltä puuttunut.
“Meillä on onneks ollut hirveen hyvä asiakaskunta jotka on
lähteneet sitä tekemään”
Autopajalla pääsee tekemään hyvinkin erilaisia työtehtäviä riippuen
omista kiinnostuksenkohteista ja taidoista, joita haluaa päästä
vahvistamaan. Lankisen mukaan pajalla kunnostetaan ajoneuvojen lisäksi
kaikkea polkupyöristä veneisiin - eikä aiempaa osaamista tarvita.
“Me yksilöllisesti katsotaan aina vähän että mitä vahvuuksia
esimerkiksi ihmisellä on, et mitä se haluaa lähteä vahvistamaan, tai
minkälaisia kiinnostuksen kohteita et senkin mukaan sit. ]...]
Etsitään jotain sellaista joka vie sitä ihmistä eteenpäin”,
Lankinen selventää.
Pitkät kilvet paljastavat että Ladaa ei ole rekisteröity Suomeen
uutena, vaan se on tuotu käytettynä Neuvostoliitosta.
Työpajoista Taitamon tiimeiksi
Autopaja on osa Joensuun Kaupungin työllisyyspalvelujen
työpajatoimintaa, joka tunnetaan ensi syksystä lähtien yleisesti
Taitamona. Taitamon toiminta tapahtuu yksilöllisinä valmennusjaksoina
kuntouttavassa työtoiminnassa, työkokeilussa tai palkkatuetussa
työssä, joiden kautta voi saada monipuolisesti tukea ja nostetta
omalle työuralleen. Taitamo-vastaava Kirsi
Kärkäs-Vaittisen mukaan työpajat tunnetaan jatkossa Taitamon
tiimeinä, joten autopajakin saa uuden nimen toiminnan käynnistyessä.
“Taitamo on yleisnimitys kehittymässä olevalle
valmennusyhteisölle, joka pitää sisällään työ-, yksilö- ja
ryhmävalmennusta joensuulaisille työttömille työnhakijoille ja
ammattiin opiskeleville”, Kärkäs-Vaittinen tiivistää.
Luotsi tekee tiivistä yhteistyötä Taitamon kanssa, joka tarjoaa
esimerkiksi työkaluja Luotsin asiakkaiden työllistymisen tai muun
jatko-ohjautumisen tueksi. Taitamo tähtää siihen, että apua ja
valmennusta olisi entistä monipuolisemmin tarjolla eri lähtökohdista
ponnistaville valmennettaville ja että jatkosuunnitelmat olisivat
mahdollisimman realistisia ja kestäviä. Taitamossa suurin uudistus on
se, että jatkossa valmennettaville on tarjolla myös yksilövalmennusta.
Työhönvalmentaja Harri Lankinen on hyvillä mielin Lada -projektin
onnistumisesta ja autopajalaisten työpanoksesta
Autopajan työhönvalmentajana Lankisella on kokemusta hyvin
erilaisista taustoista tulevien ihmisten ohjaamisesta, mutta toteaa
hyvän ryhmähengen ja innokkaan asenteen olevan avainasemassa
projektien onnistumisessa.
“ Eihän tää tekeminen oo kuin väline siinä valmentamisessa”,
Lankinen tiivistää.
Katso video autopajalta ja kuule lisää Nappisilmän vaiheista:
YOUTUBE VIDEOON TÄSTÄ
Luotsin Ladan voi bongata loppukesän tapahtumista, jonka
lisäksi nappisilmän vaiheikasta matkaa autopajalta takaisin
työelämään voi seurata Luotsin Instagramissa @luotsijoensuu
Teksti: Salla Haapavaara
Kuvat: Mika Salmi