Sivusimme potentiaaliseen työnantajaan tutustumista jo aiemmissa,
motivaatiokirjettä
koskevissa työnhakuvinkeissä. Tänään paneudumme
syvemmin siihen, miksi työnhaussa kannattaa tutustua yrityksiin ja
miten se kannattaa tehdä. Täsmävinkkejä tarjoaa Luotsin yritysagentti
Anne Tarvainen.
Mitä kiinnostuneempi olet hakemastasi työpaikasta ja yrityksestä,
sitä enemmän sinun kannattaa ottaa selvää mahdollisesta tulevasta
työnantajastasi. Jo motivaatiokirjettä räätälöidessä on yrityksen
toiminnan, toimintatapojen ja toimintaympäristön tuntemisesta hyötyä,
jotta osaat tarjota juuri oikeaa osaamista. Varsinkin silloin, jos
saat kutsun haastatteluun, kannattaa lähteä etsimään tietoa yrityksestä.
Kun tutustut potentiaaliseen työnantajaan etukäteen, osaat kertoa
haastattelussa itsestäsi ja osaamistasi työnantajan kannalta
olennaisimmat asiat, osaat itse kysyä hyviä kysymyksiä, pukeutua
haastattelutilanteeseen oikein ja kenties kokea olosi ylipäätään itsevarmemmaksi.
Mitä yritys tekee?
Lähes kaikilla yrityksillä on verkkosivut ja suuri osa käyttää myös
sosiaalista mediaa. Voit lähteä liikkeelle tutustumalla yrityksen
verkkosivuihin. Ota selville seuraavat asiat:
- Mitä yritys tarkalleen ottaen tekee? Mitkä ovat sen tuotteet tai palvelut?
- Mitä työtehtäviä/toimintoja siinä yksikössä on, johon haet?
- Millä toimialalla yritys toimii?
- Keitä yrityksen asiakkaat ovat?
- Ketkä ovat yrityksen kilpailijoita?
Esimerkki: Sinulla on kokemusta myyntityöstä autokaupassa. Aiot hakea paikkaa yritysmyyjäksi
huonekalufirmaan. Vaikka voit hyödyntää aiempaa kokemustasi, sinun kannattaa tutustua uuteen
toimialaan jo ennen työhaastattelua. Voit selvittää, mitä tuotteita yritys myy ja missä ne
valmistetaan? Miten ne eroavat kilpailijoiden tuotteista? Jos mahdollista, käy paikan päällä
liikkeessä, tutustu tuotteisiin ja seuraa, miten henkilökunta palvelee asiakkaita.
Miten yritys tekee?
- Onko yrityksellä kiinnostava tarina?
- Millainen on sen työnantajakuva ja yrityskulttuuri?
- Millaisia arvoja yritys edustaa?
Joillakin yrityksillä on verkkosivuillaan osio, jossa kerrotaan
yrityksen historiasta, arvoista ja siitä, mitä yritys edustaa. Jos
yrityksellä on profiili sosiaalisessa mediassa, käy katsomassa,
millaista sisältöä yritys jakaa tilillään. Voit myös etsiä
hakukoneella yrityksestä kirjoitettuja artikkeleita ja tutkia, mitä
yrityksestä puhutaan. Tunnetko henkilön, joka on yrityksessä töissä?
Voit kenties kysyä, millainen yritys on työpaikkana. Jos kyseessä on
pieni paikallinen yritys, voit kysellä myös tuttavapiiristäsi, onko
heillä kokemuksia yrityksessä asioinnista.
Reflektoi löytämääsi omiin arvoihisi ja työskentelytapoihisi.
Pystytkö olemaan aidosti kiinnostunut yrityksestä ja sen tuotteista
tai palveluista?
”Jos olet aidosti kiinnostunut yrityksestä, jonne haet, sen
huomaa”, Sanoo Anne. Se, että olet yrityksen arvoihin ja
kulttuuriin sopiva työntekijä on useiden haastattelijoiden mielestä
yhtä tärkeää, kuin osaamisesi.
Esimerkki: Huonekaluyrityksen tarinassa korostuu pitkät perinteet ja laatu, josta yrityksen tuotteet ovat tunnettuja jo vuosikymmenten ajan. Yritys on säilyttänyt tuotantonsa Suomessa. Mikäli
kotimaisuus on sinulle tärkeä kulutusvalintoja ohjaava arvo, voit tuoda tämän esille haastattelussa.
”Yrityksen arvojen ja kulttuurin ymmärtäminen auttaa myös
pukeutumaan haastatteluun yrityksen, toimialan ja työtehtävän
mukaan”, vinkkaa Anne.
Millaista osaajaa yritys etsii?
Lue työpaikkailmoitus huolella, myös rivien välistä.
Esimerkki: Työpaikkailmoituksessa kuvataan, miten yrityksen etsimä henkilö tulee hoitamaan asiakassuhteita monikanavaisesti ja digitaalisissa ympäristöissä. Toisin sanoen on tärkeää, että työntekijä oppii nopeasti käyttämään uutta teknologiaa. Voit mainita, että otat nopeasti uudet sovellukset haltuun ja miten aiemmassa asiakaspalvelun työpaikassasi otit päivittäin keskimäärin 56 puhelua ja vastasit pariin kymmeneen sähköpostiin.
Selvitä, onko yrityksen nettisivuilla rekrytointi-osio. Näistä saat
hyvää tietoa siitä, millaista osaamista ja ominaisuuksia yritys
työntekijöissään hakee, voit selailla myös muita työpaikkailmoituksia
ja kenties saada tietoa yrityksen työkulttuurista ja mahdollisista henkilöstöeduista.
Ketkä ovat yrityksen avainhenkilöitä?
Selvitä, kuka on yrityksen omistaja, toimitusjohtaja ja muut
avainhenkilöt. Mikäli he ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa, voit
katsoa, millaista sisältöä he jakavat esimerkiksi LinkedIniin tai
Facebookiin. Osallistuvatko he toimialan ajankohtaiseen keskusteluun
tai jakavatko he kuvia firman perjantaisesta hohtokeilailusta?
Jakavatko yrityksen muut työntekijät aktiivisesti työhön liittyvää
sisältöä sosiaalisessa mediassa?
”Ota ylös myös haastattelijan nimi ja yhteystiedot yllättäviä
tilanteita varten”, Anne kehottaa. Kun muistat haastattelijoidesi
nimet, voit haastattelun jälkeen lähettää hänelle/heille lyhyen kiitos-sähköpostin.
Tunnista työnantajan ajankohtaiset tarpeet
Haastatteluun mennessä on hyvä olla ajan tasalla yrityksen ja
toimialan kannalta merkittävistä ajankohtaisista tapahtumista.
Seuraa uutisia ja selvitä, mitä yrityksen toimialalla on meneillään.
Mikäli yrityksen nettisivuilla on ajankohtaista tai uutiset-osio,
katso, mitä yrityksessä tällä hetkellä tapahtuu. Jos yritys
esimerkiksi ilmoittaa yrityskaupoista tai uudesta palvelusta, voit
saada kiinnostavan tärpin hyvää kysymystä varten tai et ainakaan jää
sanattomaksi, jos asia tulee puheeksi.
Tutustumalla yllämainittuihin asioihin, voit mahdollisesti tunnistaa
potentiaalisen työnantajan tarpeita. Tarve tulee toki esille
työpaikkailmoituksessa, mutta lisätiedot saattavat asettaa sen
laajempaan kontekstiin. Onko yritys esimerkiksi suunnittelemassa
kansainvälistymistä? Onko heillä uusi tuote? Onko yrityksen
asiakaspohjassa meneillään jotain, mihin yrityksen tulisi vastata? Jos
löydät yrityksestä tarpeita, joihin juuri sinun osaamisellasi voit
vastata, tuo se esiin haastattelussa.
Luotsi ja duuniagentit auttavat!
Jos tarvitset lisäpotkua ja tukea työnhakuun, niin Anne ja muut Luotsin
duuniagentit palvelevat joensuulaisia maksutta kaikissa työnhakuun
liittyvissä kysymyksissä!
Lue myös:
Viikottaiset työnhakuvinkit kotisohvalle voit tilata suoraan
sähköpostiisi
TÄSTÄ
.