Luotsin viestintätiimi lähti jututtamaan Luotsin
palvelukoordinaattoreita, jotka vastaavat Luotsin
palvelukokonaisuudesta. Katja Kanninen ja
Hilkka Mäkinen kohtaavat meidät kuuleman mukaan
jännittyneinä. Haastattelun aikana jännitys selkeästi lieventyy ja
samalla pääsemme kuulemaan, kuinka monipuolista työtä
palvelukoordinaattorit käytännössä tekevät - ja millaisia palveluita
Luotsi todellisuudessa tarjoaakaan.
Tiivistettynä Luotsi tarjoaa työllistymistä edistäviä, työllisyyttä
ylläpitäviä ja työttömyyttä ennaltaehkäiseviä palveluita. Luotsin
tavoitteena on, että tänne saapumalla voi avata monia ovia sekä
samalla saavuttaa kokonaisvaltaisia ratkaisuja. Jo Luotsiin saapumalla
tarjoutuu mahdollisuus päästä eteenpäin monenlaisissa pohdinnoissa -
ja itse Luotsin asiakkaana vielä sitäkin pidemmälle. Tärkeää ja
tarkoituksenmukaista on, että palvelut ovat asiakkaille merkityksellisiä.
“Ja kaikilla (palveluilla) on jonkinnäköinen arvo tai merkitys sen
ihmisen elämässä. Mitä hän kokee tarvitsevansa tai ei oo kenties
huomannut tarvitsevansa. Palvelulla vastataan johonkin tarpeeseen
tavalla tai toisella.” Kanninen kuvailee palveluiden tarkoitusta.
Luotsi tarjoaa kaikille avoimia palveluita, joita voi löytää Luotsin
viikkokalenterista. Kalenterin ohjelmat tuotetaan yhdessä Luotsin
yhteistyökumppaneiden kanssa, joita ovat muun muassa oppilaitokset,
henkilöstöpalvelut ja yritykset. Viikottain vaihtuvaan ohjelmaan voi
kuka tahansa joensuulainen osallistua vapaasti. Kalenteriohjelman
avulla on mahdollisuus kohdata helposti muun muassa oppilaitosten
opinto-ohjaajia, yritysten rekrytoijia sekä saada aloittavana
yrittäjänä neuvontaa.
Viikkokalenterin lisäksi Luotsi tarjoaa joitakin palveluita
ainoastaan asiakkailleen ja niihin voi ohjautua oman duuniagentin
avulla. Asiakkaille tarjottavat palvelut kohdistetaan asiakkaan
henkilökohtaisten tarpeiden mukaisesti ja siitä syystä johtuen ne
voivat olla myös rajattuja - esimerkiksi tiettyyn palveluun voi päästä
vain tietyssä elämäntilanteessa oleva tai tietyn ikäinen henkilö.
Tällaisia palveluita ovat muun muassa LinkedIn-valmennus
työnhaun apuna,
Tyyni-psykoterapiapalvelu
akuutin elämäntilanteen helpottajana ja Suunta-valmennus
elämän suuntaan liittyvien mietteiden tukena.
Palveluiden syövereissä
Palvelukoordinaattori Katja Kannisen ja Hilkka Mäkisen tehtäviin
kuuluvat palveluiden suunnittelu, toteutus, seuranta ja kehitystyö.
Heidän tavallinen työpäivänsä muodostuu edellä mainittujen lisäksi
palavereista ja yhteistyöstä eri toimijoiden kesken. Tarkoituksena on
saada aikaan palveluita, jotka tuottavat arvoa mahdollisimman monelle.
Kanninen ja Mäkinen kertovat jatkuvan kehittämisen liittyvän heidän
työhönsä oleellisesti ja palveluita testataan tarkoituksella. Saatujen
kokemuksien avulla palveluita kehitetään ja ne ovat toimineet uusien
palveluiden perustana. Esimerkiksi aiemmin toteutettiin
työnhakukursseja, jotka yllättäen eivät sellaisenaan toimineetkaan. On
myös käynyt niin, että jokin palvelu toimiikin todellisuudessa eri
kohderyhmällä, mitä alkujaan suunniteltiin. Näissä tilanteissa
palautteen kerääminen ja tilannekartoitus ovat toimineet avainasemassa.
Korona on luonnollisesti vaikuttanut Luotsissa järjestettäviin
palveluihin ja täten palvelukoordinaattoreiden työhön. Mäkinen kertoo,
että tapahtumat on nopealla aikataululla muutettu joko webinaareiksi
tai ainakin hybrideiksi - joka tarkoittaa sitä, että live-tapahtuman
lisäksi tapahtuma on netissä. Siitä johtuen erilaisia palveluja on
myös alettu suunnittelemaan jo etukäteen sähköiseen muotoon. Tästä
oiva esimerkki on tuleva sähköinen oppimisympäristö, jonne aletaan
keräämään tietoa ja palveluita agenttien valmennustyön tueksi.
Luotsin viikkokalenteri täydentyy myöhemmin Luovin opinto-ohjaajalla
ja Luotsilta voi tulevaisuudessa odottaa pätevyys- ja
korttikoulutuksia. Viimeisimpänä Luotsi on alkanut tarjoamaan uutta "Haasteena
haastattelu"-palvelua. Sen tarkoituksena on
helpottaa tulevaa työhaastattelua ja palvelun avulla tulevaan
haastatteluun saa käytännön vinkkejä. Tämän lisäksi Agentit ovat apuna
onnistuneen ensivaikutelman luomisessa ja palveluun kuuluu
harjoitushaastattelu ennen varsinaista työhaastattelua. Palveluun
pääsee Luotsin asiakkaana duuniagentin kautta.
Haasteena
haastattelu -palvelun avulla voi päästä harjoittelemaan
työhaastattelutaitoja duuniagentin avustuksella.
Palveluita ja byrokratiaa
Palveluita Luotsille tuotetaan duuniagenttien, yhteistyökumppaneiden
ja ostopalveluiden avulla. Palautetta ja ideoita palveluista toivotaan
koko ajan ja sitä kerätään edellä mainittujen lisäksi myös
asiakkailta. Kanninen ja Mäkinen toteavat, että on tärkeää viestiä
palvelun toimivuudesta ja kokemuksista.
“Olipa se mikä tahansa idea, niin se kannattaa lausua ääneen. Nyt
kun ollaan kehittämishanke, ideoita otetaan mielellään vastaan.
Tulipa ne sähköpostilla tai joistain työryhmistä - tai ihan vaan
yksittäisinä heittoina. Näkökulman tuominen on tärkeää.”
Kanninen kertoo palautteen merkityksestä.
Uuden palvelun saaminen Luotsiin on byrokraattinen prosessi, jota
säätelevät monet lait, hankintaohjeet ja sopimusehdot. Edellä mainitun
lisäksi palvelussa tulee huomioida aiemmat kokemukset, palvelun
sopivuus Luotsin toimintaan, taloudelliset resurssit sekä tällä
hetkellä tarjottavat palvelut ja palveluntarjoajat - jos joku
paikallisesti tarjoaa vastaavaa palvelua, palveluidean toteutus täytyy
jättää kesken. Kilpailutusprosessi itsessään on tarkka ja siinä tulee
huomioida kaikki laissa määritellyt osa-alueet. Näiden syiden vuoksi
uusi palvelu eroaa poikkeuksetta ensimmäiseen ehdotukseen verrattuna.
Millaista on toimia palvelukoordinaattorina?
Kanninen ja Mäkinen toteavat, että palvelukoordinaattorin työssä
pääsee kokemaan monenlaisia tunteita. Hyvinä päivinä työn flow vie
mennessään ja pääsee luomaan jotain täysin uutta. Hieno fiilis tulee,
kun suunnitellusta työstä tuleekin pysyvä elementti Luotsin
kokonaisuuteen. Välillä taas tulee päiviä, kun mikään ei ota
sujuakseen ja lähinnä turhauttaa. Hankalimmat hetket tulee paineesta,
kun suunniteltu palvelu tulisi tuottaa, mutta palvelua ei voida lähteä
viemään eteenpäin esimerkiksi resurssien rajallisuudesta johtuen.
Tämän lisäksi hetkittäistä epävarmuutta työhön luo prosessien
tyypillinen hitaus.
Palvelukoordinaattorin tehtävässä tarvitaan paineensietokykyä,
kokonaisuuden hahmottamista ja palvelujärjestelmien ymmärtämistä.
Kannisen ja Mäkisen aiemmat kokemukset asiakastyöstä ja
järjestöpuolesta ovat iso plussa. Se, että palveluja pystyy katsomaan
asiakkaan näkökulmasta, on osoittautunut tässä työssä äärimmäisen
tärkeäksi. Toisaalta tuntemus järjestötoiminnasta on vahvuus
palvelujen organisoimisessa. Kuvassa vasemmalla on Katja Kanninen ja
oikealla Hilkka Mäkinen.
Kannisen ja Mäkisen työssä tieto tulee pitää ajantasaisena.
Palvelukoordinaattorina elinikäinen oppiminen toteutuu, sillä he
päivittävät tietämystään usein opiskelemalla. Korona on näkynyt työssä
isona digiloikkana, kun palveluiden suuntaaminen verkkoon on
entistäkin tärkeämpää. Kumpikin palvelukoordinaattoreista toteaa, että
viime kuukausina tietämys sähköisistä järjestelmistä on kasvanut
valtavasti - jo omaan työhistoriaankin peilattuna.
“Tässä työssä tulee nopeasti ottaa haltuun uusia juttuja ja oppia
myös nopeasti. On tärkeää pitää mieli aika avoimena - koska ne voi
olla yllättäviäkin juttuja, jotka täytyy äkkiä omaksua.” Hilkka
Mäkinen tiivistää kokemustaan palvelukoordinaattorin työstä.
Katja Kanninen nostaa myös oman rajallisuutensa ymmärtämisen
tärkeäksi ominaisuudeksi työssään. Palvelukoordinaattorina pääsee
tutustumaan laaja-alaisesti palveluihin, joista osa saattaa olla hyvin
kaukana omasta osaamisesta. Tällöin on tärkeää myöntää tarvitsevansa
tukea esimerkiksi asiantuntijuuden muodossa, jotta asiat voivat lähteä
etenemään. Kanninen kertookin, että tässä työssä yksi parhaista
puolista on se, ettei kaikkea tarvitse osata tehdä yksin.
Luotsin viestintätiimi pääsi elokuussa haastattelemaan
palvelukoordinaattori Katja Kannista ja Hilkka Mäkistä, jotka
vastaavat Luotsin palveluista.
Hilkka Mäkinen palasi äitiyslomalta
huhtikuun loppupuolella ja on toiminut nykyisessä tehtävässään
muutaman kuukauden ajan. Hän on aikaisemmin toiminut Ohjaamon
koordinaattorina ja hyppäsi nykyisiin tehtäviin lennosta.
Katja Kanninen on toiminut nykyisessä
palvelukoordinaattoritehtävässä koko Luotsi-hankkeen ajan - toisin
sanoen vuoden ajan. Kanninen on toiminut erilaisissa työtehtävissä
asiakastyön parissa 20 vuoden ajan.
Luotsin ja yhteistyökumppaneiden tarjoamia palveluja:
-
agenttiapu
-
alanvaihtaja
-
aloittavan yrittäjän neuvonta
-
bussikortti
-
CV-paja
-
Karelian ja Riverian opinto-ohjaajat
-
konsultoiva terveydenhoitaja
-
LinkedIn-valmennus
-
maahanmuuttajien SIMHE-ohjauspalvelu
-
Nepsy-tulkki
-
uraohjaus
-
perehdytysjakso yhdistyksiin
-
rekrytointipalvelu
-
ryhmätoiminnot
-
sosiaaliohjaaja Siun Sotelta
-
stailauspalvelu
-
Suunta-valmennus
-
tulkkipalvelut
-
tyylikkäänä työhaastatteluun
-
Tyyni-terapiapalvelu
-
viikko-ohjelman palvelut
Teksti: Sanna Hyvönen Kuvat: Mika Salmi