Blogi, sivun otsikko

Blogi

angle-left

Bloggar

Luotsin työnhakuvinkit kotisohvalle Osa 7

LinkedIn-profiili työnhaussa

Luotsin työnhakuvinkit kotisohvalle

Osa 7: LinkedIn-profiili työnhaussa

LinkedIn toimii loistavana alustana työnhaussa ja samalla myös henkilökohtaisena käyntikorttina. Vielä muutama vuosi sitten alusta profiloitui lähinnä CV-pankkina, mutta tänään LinkedIn on maailman suurin verkostoitumiseen keskittynyt sosiaalinen media. Useat työnantajat ja rekrytoijat etsivät päivittäin kiinnostavia osaajia jo 1,2 miljoonan suomalaisen profiilin joukosta. Miksipä et sinäkin erottuisi joukosta?

Luotsin duuniagentti Jani Savelius ja markkinointikoordinaattori Jan Rantala jakavat vinkkejä LinkedIn profiilin hiomiseen. Muistathan että Luotsista joensuulaiset saavat maksutonta sparrausta myös henkilökohtaisesti ottamalla yhteyttä duuniagentteihin.

LinkedIn toimii digitaalisena käyntikorttinasi!

"Miulta iteltä ei fyysistä käyntikorttia enää löydy, vaan useampi digitaalinen alusta. 'Linkkari' on loistava kanava verkostoitumiseen oman toimialan pro-tyyppien kanssa, mutta siellä on mahdollista myös oppia uutta tai promota omia juttuja. Voit rakentaa omaa henkilöbrändiäsi osallistumalla keskusteluihin tai tuottamalla myös omaa sisältöä, sekä samalla hurmata ehkäpä jonkin tulevaisuuden työantajista tai yhteistyökumppaneista. On tärkeää olla aktiivinen, helposti löydettävissä, sekä erottua joukosta", pohtii Rantala.


10 vinkkiä profiilin työstämiseen

1. Mieti itsellesi sopiva otsikko, jolla erottaudut

Otsikko on ensimmäinen asia jonka työnantajat tai verkostosi näkevät. Tuo innostuksesi tai ominaisuutesi esille.

Esimerkki: Jos olet vasta valmistunut niin anna motivaation näkyä tai voit myös kertoa ominaisuuksistasi missä olet parhaimmillasi. "Paperit kourassa, työelämä edessä"

2. Hissipuhe ("About")

Lyhyt esitely tiivistää ydinosaamisesi ja toimii hyvänä hissipuheena itsestäsi. Sen perusteella herätät rekrytoijien mielenkiinnon, kertomalla mikä sinua eniten motivoi.

Esimerkki: "Olen valmistunut tradenomiksi ja minulla on palo päästä kehittymään HR-asiantuntijana. Minulle alassa on kaksi asiaa, jotka erityisesti motivoivat minua. Ensimmäinen on ihmiset. Ihmiset asiakkaina taitoineen ja ominaisuuksineen, joille oikean paikan löytäminen sopivaan yritykseen on kiehtovaa. Toinen on menestyminen. Menestyminen siinä, että yritykset saavat sitä osaamista ja palvelua, mitä he hakevat ja minä kehityn työssäni todelliseksi ammattilaiseksi. Anna sinä minulle mahdollisuus kasvaa yrityksessäsi, sinä saat minusta yrityksesi tulevan avainhenkilön."

3. Lähestyttävät kuvat

Kuva tekee profiilista inhimillisen ja helposti lähestyttävän. Valitse mieluiten itsestäsi selkeä ja luonnollinen kasvokuva, josta sinut tunnistetaan. Vältä some-kanavista tuttuja selfie tai kaverikuvia. Kansikuvana voit käyttää graafista taustakuvaa, joka viittaa esimerkisi omaan työhösi tai intohimoosi.

Vinkki: Jos et ole itse syntynyt graafiseksi suunnittelijaksi tai valokuvaajaksi, niin ainahan voit kysyä kaveria apuun. Voit myös hyödyntää ilmaisia graafiseen suunnitteluun tarkoitettuja verkkosivustoja, joista löytyy myös ilmainen kuvapankki. Esimerkkinä www.canva.com

4. Kokemustaustasi

Kokoa lista työ- ja opiskeluhistoriasta, jotka tuottavat lisäarvoa profiiliisi ja mistä olet oikeasti ylpeä. Kuvaile muutamalla lauseella niitten sisältöä ja käytä "media" -osiota töittesi tai saavutuksiesi linkkaamiseen. Nämä voivat olla kuvia, videoita, mainoksia, lehtijuttuja, sosiaalisen median profiileja tai mitä tahansa omia tuotoksiasi tai projekteja, joissa olet ollut mukana.

Vinkki: Jos olet tehnyt myyntiä, miten olet täyttänyt myyntitavoitteesi. Jos olet ne huomattavasti ylittänyt, pystytkö sanomaan paljonko tavoitteet ylittyivät esimerkiksi prosentteina?

5. Kerää suosituksia

Pyydä aikaisempia ja nykyisiä työnantajia ja kavereita lähettämään suosittelut profiilisivuillesi. Parhaiten tämä onnistuu ensin kehumalla heitä.

  • "Skills & Endorsements" - Lisää osuvia avainsanoja taidoistasi ja osaamisestasi. Mitkä tekevät juuri sinusta tärkeän? Näistä jää aina julkinen jälki, kuka osaamisen on vahvistanut, joten ovat hyvin arvostettuja LinkedInissä.
  • "Recommendations"
Esimerkki: "Pirjo on rautainen asiantuntija, joka innostuu asioista nopeasti ja saa aikaiseksi. Rauhallisuus, ja kyky toimia tehokkaasti on hänen ominaisuuksistaan uskomatonta. Hän luottaa ihmisiin, joiden kanssa hän työskentelee, ja antaa heille myös vastuuta. Olen työskennellyt Pirjon kanssa lähes neljä vuotta ja oppinut valtavasti."

6. Työnhakutoiminto haltuun

Sivusto tarjoaa mahdollisuuden hakea lukuisia työpaikkoja. Käytä siis hakutoimintoja ja tilaa uusia ilmoituksia alasi tai alueesi työpaikoista. Seuraamalla yrityksiä tai työnantajia jotka oikeasti kiinnostavat, pysyt ensimmäisten joukossa tietoisena uusista työpaikoista. Osa työnantajista ilmoittaa työpaikoista ainoastaan LinkedIn-palvelun kautta!

7. Jaa onnistumisiasi nöyränä

Sinun ei tarvitse jatkuvasti kehua itseäsi somessa, sillä se saattaa alkaa näyttämään epäilyttävältä. Muista kuitenkin kertoa asioista joissa olet kokenut onnistumisen tunteita tai mitkä ovat toisaalta tuottaneet myös haasteita ja mitä olet niistä oppinut. Nöyrä ja rehellinen asenne herättää luottamusta enemmän kuin jatkuva itsekehu.

8. Verkostoidu ja liity ryhmiin

LinkedIn perustuu alkuperäisen nimensä mukaisesti verkostoitumiseen ammattilaisten kanssa. Myös entiset opiskelu ja työkaverit kannattaa etsiä käsiin. Voit seurata myös lyhyempiä tuttavuuksia, sillä verkostoituminen ei edellytä pitkäaikaista yhteistä historiaa. Alan ryhmien kautta pääset verkostoitumaan myös uusiin tyyppeihin ja oppimaan heitä kenties jotain uutta. Muista tarjota omaa asiantuntevuuttasi myös muille ja tehdä näin vaikutuksen mahdolliseen rekrytoijaan!

Vinkki: Jopa 80% töistä on ns. piilotyöpaikkoja, eli paikkoja joita täytetään muulla tavalla kuin julkisella haulla. Yleinen tapa rekrytointiin on juuri verkostojen kautta.

9. Säädä asetukset kuntoon

Henkilökohtaiset asetukset kannattaa määrittää kuntoon ja näyttää ulospäin vain niitä tietoja, jotka ovat oleellisia. Muista myös ominaisuus, joka määrittää oletko vapaa ja löydettävissä työmarkkinoiden käyttöön.

Valitse henkilökohtainen URL-osoite profiiliin. Löydettävyyden kannalta paras muoto osoitteellesi olisi www.linkedin.com/in/etunimi-sukunimi

10. Panosta myös sisällöntuotantoon

Tuottamalla omaa sisältöä, mielipiteitä tai tietämystä hurmaat myös muut seuraajasi tai jopa tulevan työnantajasi. Seuraa myös muita ihmisiä tai työnantajia, jotka tuottavat mielenkiintoista sisältöä, sekä jaa niitä eteenpäin. Ajankohtaisia sisältöjä seuraamalla, jakamalla tai tuottamalla pidät asiantuntemustasi yllä, jolla voit tehdä vaikutuksen tulevassa työhaastattelussa.

 

 

Muuta muistettavaa:

  • Luo profiili osoitteessa www.linkedin.com ja rekisteröidy. Palvelu on maksutonta peruskäytössä.
  • Suositus on, että teet profiilistasi julkisen, niin helpotat löydettävyyttä.
  • Virallinen kieli on englanti, mutta jos potentiaalinen verkostosi on Suomesta, voit harkita profiilin tekoa myös Suomeksi. Moni suomalainen työnantaja ilmoittaa paikkojaan täysin suomeksi LinkedInissä.
  • Työpaikat voivat olla niin sanottuja “easy apply” paikkoja, joissa koko hakuprosessi hoidetaan alusta loppuun LinkedInin sisällä. Näistä paikoista moni on myös sellaisia, että ne eivät välttämättä tule muihin lähteisiin ollenkaan hakuun. 
  • Mitä aktiivisempi olet Linkedinissä, sitä useammin profiilisi nousee esiin ja näin potentiaaliset työnantajat tavoittavat sinut.
 

Tarvitsetko linkkari -jeesiä? – agentti auttaa!

 

Jani ja muut Luotsin duuniagentit auttavat sinua myös LinkedIn -profiilin hiomisessa timanttiseen kuntoon, eikä maksa mitään. Ota rohkeasti yhteyttä ja varaa aika agentille!
 

Ensi viikolla pohdimme some-näkyvyyttä oman henkilöbrändisi näkökulmasta. Mitä kannattaa jakaa somessa ja mitä ei?

Lue myös aikasemmat vinkit:

  1. CV kuntoon!
  2. Motivaatiokirje, joka motivoi työnantajia kutsumaan Sinut haastatteluun.
  3. Tunnista osaamisesi, löydä vahvuutesi ja opi sanoittamaan niitä.
  4. Kirkasta tavoitteesi.
  5. Tutustu työnantajaan, se kannattaa.
  6. Onnistu työhaastattelussa

Viikottaiset työnhakuvinkit kotisohvalle voit tilata suoraan sähköpostiisi  TÄSTÄ .

 

Kommentera

Mer blogginlägg

Koulutus ei huolestuta koronakriisissä – sitä kuitenkin tarvitaan tulevaisuudessa

Huhtikuussa, koronakriisin alkuvaiheessa, Luotsin kyselytutkimukseen vastanneita...

Luotsin työnhakuvinkit kotisohvalle Osa 8

Kuten viime viikon LinkedIn –postauksessa jo pohdimme, voi sosiaalinen media eli some olla ...

Kartta Kauppakatu

Kauppakatu 29, Joensuu

Sivu arviointi ja palaute